Physical activity and academic performance in university students
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.214Abstract
The professors of the chairs of the educational institutions of basic, superior and baccalaureate education, even more in Higher Education, have sometimes considered that the physical culture, physical education, and physical activity, do not represent a substantial contribution in the integral formation of the student in the levels of concretion of knowledge. There is no evidence of the protocols proposed to address or understand the relevance or importance that physical activity can have on the academic performance of university students. The fundamental objective of this research is to determine the relationship between physical activity, psychomotor actions that produce caloric expenditure through play, recreational and sports actions to improve physical and mental health and academic performance, which is the ability to respond satisfactorily to educational stimuli developed through the teaching - learning process to obtain a level of functioning and academic achievements over a period of time, which constitute a fundamental part for the integral and professional education of the student. The research is of a contemporary type, socially adapted to involve the spheres of knowledge, psychomotor, cognitive, affective and social, being the case that through surveys to students and teachers, it was determined that physical activity significantly influences academic performance of university students.
Downloads
References
Antunes, S. (2006). Reviewing on physical exercise and the cognitive function. (Revisión sobre ejercicio físico y la función cognitiva) (Vol. 12). Obtenido de http://www.efdeportes.com/efd180/fitness-y-rendimiento-academico-en-escolares.htm
Arteaga, V. (1997). Desarrollo de la expresividad corporal: tratamiento globalizador de los contenidos de representación.
Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación. (2015). Modelo Genérico de Evaluación del Entorno de Aprendizaje de Carreras en Ecuador.
Consejo Europeo de Información Nutricional. (2015). Actividad Física y Salud. Obtenido de http://www.eufic.org/en/healthy-living/article/physical-activity-and-health
Dwyer, T. (2001). Relation of academic perfomance to physical activity and fitnes in children. (Relación del rendimiento académico y la actividad física y fitness en niños). Obtenido de http://www.efdeportes.com/efd180/fitness-y-rendimiento-academico-en-escolares.htm
Ministerio de Educación. (2016). Acuerdo Ministerial Nro. 020.
Ministerio del Deporte. (2012). El deporte en cifras. Ecuador.
Organización Mundial de la Salud. (2003). Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/283/28322503002.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2018). Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud. Obtenido de http://www.who.int/dietphysicalactivity/pa/es/
Pizarro, R. (1985). Rasgos y actitudes del profesor efectivo. Obtenido de http://www.ujaen.es/revista/reid/revista/n2/REID2art2.pdf
Quintana, A. (1997). Ritmo y educación física: de la condición física a la expresión corporal. (Gymnos, Ed.) Madrid.
Ramírez, W. (2006). Algunas incidencias de la actividad física y deporte en la cognición. Antioquía.
Rejeski, W., & Thompson. (1993). A historical and conceptual roots of exercise psychology. (Historia y conceptos de la psicología del ejercicio). Nueva York.
Sergio, M. (2003). Un corte epistemológico de educación física a motricidad humana (Segunda edición ed.). Lisboa.
Trigueros, C., & Rivera, E. (1990). Algo más que movimiento. Granada.
Published
- Abstract 1519
- pdf (Español (España)) 834
- epub (Español (España)) 39
- Audio Español (Español (España)) 51
How to Cite
Issue
Section
License
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.