El taller de escritura académica y su influencia en la calidad educativa en la educación superior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1424

Keywords:

taller de escritura, escritura académica, calidad educativa, formación integral

Abstract

This research aimed to determine the efficiency and impact of implementing a writing workshop as a strategy to develop and/or strengthen academic reading and writing skills among university students. For this purpose, qualitative research was proposed, based on the action-research method, with an evaluative descriptive approach that analyzed the case of two courses at a private university in the city of Cuenca, in which the subject of Academic Reading and Writing II is taught. Three phases were established: socialization of the conceptual dimension of the genre (argumentative essay), execution of the pedagogical model of the workshop, and interpretation of the findings. The results showed that the workshop as a learning community allows the achievement of academic writing skills based on the exposition of the other's experience and its reflection and that the accompaniment in the writing practice is decisive in improving the learning experience, as it surpasses autonomous work and provides an essential place for feedback. It is concluded that this strategy contributes to an integral student graduation profile, critical and inserted in the academic community, defining a high-quality level in higher education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aigneren, M. (2009). La técnica de recolección de información mediante grupos focales. La Sociología En Sus Escenarios, (6). https://revistas.udea.edu.co/index.php/ceo/article/view/1611

Amaya Sierra, A.F. (2017. La investigación-acción-participativa como pedagogía crítica. Un acercamiento. 1(1), 32–40. https://doi.org/10.14483/25905791.13071

Ander-Egg, E. (2005). El taller una alternativa para la renovación pedagógica. Editorial Magisterio.

Aponte Penso, R. (2015). El taller como estrategia metodológica para estimular la investigación en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Redipe. 4(10), 49-55. ISSN 2266-1536. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6232367

Arbeláez, M., y Onrubia, J. (2014). Análisis bibliométrico y de contenido. Dos metodologías complementarias para el análisis de la revista colombiana Educación y Cultura. Revista de investigaciones de la Universidad Católica de Manizales, 14(23), 14-31. http://www.revistas.ucm.edu.co/ojs/index.php/revista/article/view/5/17

Asensio Pastor, M.I. (2018). La lectura y la escritura académica en educación superior: el taller como estrategia didáctica. 11(2):205. https://www.researchgate.net/publication/334575472_La_lectura_y_la_escritura_academica_en_educacion_superior_el_taller_como_estrategia_didactica DOI:10.25115/psye.v11i2.2079

Behar, D.S. (2008). Metodología de la investigación. Ediciones Shalom.

Daza, W. (2018). Investigación educativa desde un enfoque cualitativo: la historia oral como método. Voces de la Educación, 3(6). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6521971

Figueroa, B. y Aillon, M. (2015). Escritura académica de un ensayo mediado por el aprendizaje colaborativo virtual. Estudios pedagógicos. 41(1). https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052015000100005&script=sci_arttext

González Cuberes, M. T. (1987). El taller de los talleres. Ángel Estrada Editorial.

Hernández Zamora, G. (2016). Literacidad académica. Universidad Autónoma Metropolitana. https://www.cua.uam.mx/pdfs/revistas_electronicas/libros-electronicos/2016/3literacidad/literacidad_web.pdf

Moyano, E. (2010). Escritura académica a lo largo de la carrera: Un programa institucional. Signos. 43(74), 465-488. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342010000500004

Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Nueva York: Asamblea General de las Naciones Unidas.

Navarro, F., Ávila, N., & Cárdenas, M. (2021). Lectura y escritura epistémicas: movilizando aprendizajes disciplinares en textos escolares. Revista electrónica de investigación educativa, 22(e15), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e15.2493

Orozco Inca, Edgar Enrique, Jaya Escobar, Aida Isabel, Ramos Azcuy, Fridel Julio, & Guerra Bretaña, Rosa Mayelín. (2020). Retos a la gestión de la calidad en las instituciones de educación superior en Ecuador. Educación Médica Superior, 34(2), e2268. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000200019&lng=es&tlng=es.

Rodríguez, V. (2020). Recursos didácticos para el uso de textos históricos en la enseñanza de ELE. Culture Crossroads, 15(1), 145-162. https://www.academia.edu/44329333/Recursos_did%C3%A1cticos_para_el_uso_de_textos_hist%C3%B3ricos_en_la_ense%C3%B1anza_de_ELE

Van Dijk, T. (2001). Estructuras y funciones del discurso: una introducción interdisciplinaria a la lingüística del texto y a los estudios del discurso. Siglo XXI editores, s. a. Argentina. ISBN 968-23-1542-5

Vasco, C. (2013). Habilidades, competencias y experticias: más allá del saber qué y el saber cómo. Centro de Publicaciones Académicas-Corporación Universitaria

Published

2023-09-22
ESTADISTICAS
  • Abstract 48
  • PDF (Español (España)) 67
  • HTML (Español (España)) 2
  • AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 10

How to Cite

Correa Astudillo, M. A., & Avecillas Almeida, J. . (2023). El taller de escritura académica y su influencia en la calidad educativa en la educación superior. Killkana Social, 7(3), 51–60. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1424