Effectiveness of educational mediation at the Catholic University of Cuenca

Authors

  • María Paz Iglesias Rodas Carrera de Derecho -UCACUE
  • Mónica Piedra Sarmiento Universidad Católica de Cuenca
  • Pablo Pozo Cabrera Universidad Católica de Cuenca https://orcid.org/0000-0002-5245-3285

Keywords:

Conflicto, Voluntariedad, Resolución, Mediación Educativa

Abstract

The study was inspired by the growing importance of mediation as an effective form of conflict resolution in a variety of fields. Mediation can avoid drawn out processes that are often costly and inconvenient for the parties involved. In the field of education, primarily at the university level, the incorporation of mediation practices is suggested as an important alternative that promotes mutual satisfaction and avoids more serious consequences. The Universidad Católica de Cuenca offers a free, internal option for mediation to the educational community through its Mediation Center. It has promoted and strengthened conflict mediation practices in cooperation with the Well-being Group which has used educational mediation based in the voluntary participation of administrative staff, teaching staff and students to promote conflict resolution. The results of the current study demonstrate that conflict mediation on an internal university level is highly effective and shows a growing interest. Seeing that the amount of conflict per academic area is directly correlated with the number of students in that area, conflicts increase with increased group density. La majority of mediations mentioned are based on Inter-student conflict

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alzate-Ortiz, F. A., & Castañeda-Patiño, J. C. (2020). Mediación pedagógica: Clave de una educación humanizante y transformadora. Una mirada desde la estética y la comunicación. Revista Electrónica Educare, 1-14. Obtenido de https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582020000100411&script=sci_arttext

Bernal, T. (2007). Conflicto y mediación. Anuario de la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de Madrid, 111–122. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2548911

Binaburo, J., & Muñoz, B. (2010). Educar desde el conflicto, Guía para la mediación escolar. Barcelona. Obtenido de https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/3135/00120122000018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

CÓDIGO CIVIL ECUATORIANO. (2015). Quito: Codificación del Código Civil. Obtenido de https://www.registrocivil.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/05/Codificacion_del_Codigo_Civil.pdf

CONSTITUCIÓN DE LA REPÚBLICA DEL ECUADOR . (2008). Quito: Registro Oficial 449 de 20-oct.-2008.

De Prada, J., & Lopez, G. (2008). La mediación como estrategia de resolución de conflictos en el ámbito escolar. León: Revista de Documentación Social. Obtenido de https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/37064165/07_LA_MEDIACION_COMO_ESTRATEGIA_DE_RESOLUCION_DE_CONFLICTOS_EN_EL_AMBITO_ESCOLAR-libre.pdf?1426983057=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DCONFLICTO_Orientador_a_Equipo_Directivo.pdf&Expires=168

Domínguez, R., & García, S. (2002). INTRODUCCIÓN A LA TEORÍA DEL CONFLICTO EN LAS ORGANIZACIONES. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Obtenido de https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/44498209/Introduccion_a_la_Teoria_del_Conflicto_e-libre.pdf?1460012277=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DINTRODUCCION_A_LA_TEORIA_DEL_CONFLICTO_E.pdf&Expires=1684443514&Signature=FZ2TV4RjU-tFVVeZwLzSu

García, L., & Vázquez, E. (2013). La mediación civil en España: luces y sombras de un marco normativo. Política y Sociedad. Universidad Complutense de Madrid, 71-98. Obtenido de https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/3800

Iturbide, J. A. (2007). Educar desde el conflicto: guía para la mediación escolar. Andalucía: Junta de Andalucía, Consejería de Educación. Obtenido de https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/3135

Iungman, S. (1996). La Mediación Escolar. Buenos Aires: Lugar Editorial. Obtenido de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/16/16TUT_Iungman_Unidad_3.pdf

Jares, X. (1997). El lugar del conflicto en la organización. Revista Iberoamericana de Educación, 53-73. Obtenido de https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie15a02.pdf

Ley de Arbitraje y Mediación. (2015). Quito: Registro Oficial 417 de 14-dic.-2006 actualizado en 2015.

LEY ORGANICA DE EDUCACION SUPERIOR, LOES. (2018). Quito: Registro Oficial Suplemento 298. Ultima modificación: 02-ago.-2018.

Magro M. (2015). UNA CONCEPCIÓN DE LA MEDIACIÓN Y EL PROCESO DE FORMACIÓN DE MEDIADORES EDUCATIVOS. 31-58. Obtenido de https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/3051

Migdalia, P., & Morillo, J. (2005). Hacia una teoría integrada de la comunicación-mediación en organizaciones de conocimiento de la cibersociedad. Comunicación y Sociedad, 121-147. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2005000100121 http://dx.doi.org/10.18272/iu.v28i28.2145

Piedra-Sarmiento, M., & Polo-Pazmiño, E. (2022). El principio de voluntariedad y la tenencia en mediación. Polo del conocimiento. Obtenido de https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4602

Unidad de Bienestar. (2023). Universidad Católica de Cuenca UCACUE. Cuenca.

Universidad Católica de Cuenca. (2023). Estatuto Orgánico-UCACUE. Cuenca-Ecuador.

Viana-Orta, M. (2014). La mediación escolar en los planes y programas institucionales de convivencia en España. Revista complutense de educación, 271-291. Obtenido de https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/106542

Published

2024-06-03
ESTADISTICAS
  • Abstract 10
  • PDF (Español (España)) 7
  • HTML (Español (España)) 1
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 2

How to Cite

Iglesias Rodas, M. P., Piedra Sarmiento, M., & Pozo Cabrera, P. (2024). Effectiveness of educational mediation at the Catholic University of Cuenca. Killkana Social, 8(2), 63–75. Retrieved from https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_social/article/view/1369