Adverse consequences in learning due to the inappropriate use of current technological tools
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1196Keywords:
creatividad, phubbing, rendimiento académico, tecnología, TICAbstract
Technology within the educational field can be understood as the set of resources, processes and tools related to Information and Communication Technology (ICT), designed to achieve the scope that each institution projects, without neglecting the strategies emanating from the educational system in its various spaces and levels. The objective of the work is to document publications related to the use and abuse of ICTs, in the teaching-learning process at any educational level. The methodology is of a documentary type, using hermeneutics as an analytical method. The results denote that the adverse consequences resulting from the incorrect use of ICT stand out: distraction and dispersion of students given the infinity of existing options that leads them to non-productive areas such as online games. Accumulating excessive information produces an overflow in terms of the amount of knowledge, leaving aside the correct use of the saturation element that each student knows to determine when the search should stop. The conclusions highlight the infinities of unreliable information on the Internet, which when not verified cause distortions in the various contextualization that the student addresses. The works that students generally present are copies of texts found on the Web, losing the investigative sense that enriches knowledge feeds the lack of creativity. For digital information to become effective knowledge, it is important that educators take ownership in the reconstruction of comprehensive learning.
Downloads
References
Acuña, L. (2016). Ambientes de aprendizaje: espacios, interacciones y mediaciones para construir saberes. Magazín. Aula Urbana, 102, 20-21. https://revistas.id ep.edu.co/index.php/mau/article/view/956
Caro, M. (2017). Adicciones tecnológicas: ¿Enfermedad o conducta adaptativa? MediSur, 15(2). http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3279
Casas-Mas, B. (2018). Uso y abuso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación por adolescentes: Un estudio representativo de la ciudad de Madrid. Metamorfosis. Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, 182(9). https://www.adolescenciayjuventud.org/publicacion/metamo rfosis-9/
Cuero, K. (2017). Análisis de la importancia de las TIC como recurso didáctico para el proceso enseñanza aprendizaje de matemática en la EGB “General Villamil” [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio institucional. https://repositorio.pucese.edu.ec/bitstream/123456789/1119/1/C UERO%20LUGO%20KATI S%20MARCELA.pdf
De la Torre, L. y Domínguez, J. (2012). Las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje a través de los objetos de aprendizaje. Revista Cubana de Informática Médica, 4(1), 91-100. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_art text&pid=S1684-18592012000100008
Díaz-Vicario, A., Mercader, C. y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista electrónica de investigación educativa, 21, 10.24320/re die.2019.21.e07.1882
Flores, A. (2018). El internet como recurso didáctico para elevar el aprovechamiento escolar. Editorial Digital UNID. https://books.google.com/books/about/El_inter net_como_recurso_did%C3%A1ctico_para.ht ml?id=SNRJDwAAQBAJ
Franco, A. (2013). El uso de la tecnología: Determinación del tiempo que los jóvenes de entre 12 y 18 años dedican a los equipos tecnológicos. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 16(2), 107-125. http://revistas.une d.es/index.php/ried/article/download/9908/9450
Fundación MAFRE. (2019). Patrones de uso y abuso de las TIC entre adolescentes de Lima y Arequipa. Percepción de los riesgos. https://app.mapfre.com/docu mentacion/publico/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=1102847
Gimeno, D. (2018). Adicción a las TIC en adolescentes: Estudio sobre el uso y abuso de smartphones en el aula [Tesis de maestría Universitat Politécnica de Catalunya]. Repositorio. https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/1 21417/132685.pdf
González, A. y Herrero, N. (2019). Impacto de la tecnología en la sociedad: el caso de Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), 176-182. http://scielo.sld. cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500176&lng=es&tl ng=es
Hernández, C., Iglesias, J. y Medina, E. (2016). Repercusiones del uso y abuso de internet en la identidad. PsicoEducativa: Reflexiones y Propuestas, 2(4), 31-35. https://psicoeducativa.iztacala.unam.mx/revista/index.php/rpsicoedu/articl e/view/29
Manrique, J., Moreno, F., Taquez, H., Valencia, T., Rodríguez, R. y Valerio, E. (2018). Retos y desafíos con la incorporación de las TIC en las Universidades de AUSJAL. Las TIC en la educación universitaria. Carta de Ausial, (38). https: //www.ausjal.org/wp- content/uploads/CartadeAUSJAL38.pdf
Méndez, G., González, L., Pedrero, J., Rodríguez, R., Benítez, R., Mora, C. y Ordoñez, A. (2018). Uso y abuso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación por adolescentes. Un estudio representativo de la ciudad de Madrid. Universidad Camilo José Cela. https://revistametamorfosis.es/index. php/metamorfosis/article/view/100
Mendoza, J., Rodríguez, M., & San Andrés, E. (2020). Higher education in exceptional situations and the imprint of technology. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 4(08), 10718-10736. https://www.psychosocial.com/article/PR 281068/26146/
Olivencia-Carrión, M., Pérez-Marfil, M., Ramos-Revelles, M. y López-Torrecillas, F. (2016). Personalidad y su relación con el uso versus abuso del teléfono móvil. Acción Psicológica, 13(1), 109-118. 10.5944/ap.13.1.17427
Pereira, J. y Sánchez, N. (2016). Uso y abuso de las nuevas tecnologías y su relación con factores de personalidad en estudiantes de la Universidad de Cádiz [Tesis de pregrado, Universidad de Cádiz]. Repositorio. https://rodin.uca.es/xmlui/ bitstream/handle/10498/17707/TFG-comision%20.pdf?sequence=5
Ramírez, M. (2015). Modelos y estrategias de enseñanza para ambientes innovadores. Editorial Digital. http://prod77ms.itesm.mx/podcast/EDTM/ID25 4.pdf
Redondo, J., Rangel, K., Luzardo, M. e Inglés, C. (2016). Experiencias relacionadas con el uso de internet y celular en una muestra de estudiantes universitarios colombianos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (49), 7-22. http:// revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/795/1315
Suryasa, W., Zambrano, R., Mendoza, J., Moya, M., & Rodríguez, M. (2020). Mobile devices on teaching-learning process for high school level. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(4), 330-340. 10.37200/IJPR/V24I4/ PR201012
Terán, A. (2019). Ciberadicciones. Adicción a las nuevas tecnologías (NTIC). En: AEPap (ed.). Lúa Ediciones 3.0. Congreso de Actualización Pediatría 2019. https://www.aepap.org/sites/default/files/pags._131-142_ciberadicciones.pdf
Torres, M. y Ugalde, D. (2012). Prevalencia de adicciones a las TICS y trastornos del estado de ánimo en estudiantes de la Facultad de ciencias Médicas de la Universidad de Cuenca. 2012 [Tesis de pregrado, Universidad de Cuenca]. Repositorio institucional. http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/ 4060/1/MED201.pdf
Trahtemberg, L. (2000). El impacto previsible de las nuevas tecnologías en la enseñanza y la organización escolar. Revista Iberoamericana de Educación, (24), 36-62. 10.35362/rie240996
Vázquez, M. y Masero, I. (2016). El apoyo a las TIC en el proceso de enseñanza de las matemáticas en los estudios de tipo económico-empresarial. Opción, 32(8), 936-947. http://www.produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/ 21574/21380
Villafuerte, C. y Vera, M. (2019). Phubbing y género en un sector académico en Quito: Uso, abuso e interferencia de la tecnología. Convergencia, 26(79), 1-19. 10.29 101/crcs.v0i79.9156
Published
- Abstract 212
- PDF (Español (España)) 114
- HTML (Español (España)) 13
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nancy Concepción Pérez Gaibor, Patricia Moraima Peña
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.