Relationship between strategic planning and the creation of sustainable competitive advantage in enterprises of the popular and solidarity economy in Ecuador

Authors

  • Ivanna Karina Sánchez Montero Universidad Tecnológica Indoamérica

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1195

Keywords:

emprendimiento, planeación estratégica, ventaja competitiva

Abstract

The purpose of the research is to know the correlation between the variables strategic planning and creation of sustainable competitive advantage, within the organizations of the popular and solidarity economy, settled in planning zones 2 and 3 of Ecuador. For the design and methodology, quantitative – correlational research was used, through a survey applied to 987 associates – entrepreneurs, from five associations belonging to the non-financial sector of this economy. The analysis shows that the development of adequate strategic planning significantly influences the creation of competitive advantages, that is, the different strategies used in entrepreneurship help to be sustainable over time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, J. C. (2018). Emprendimiento en América Latina. Espejismo o realidad. INNOVA Research Journal, 3(8), 110–125. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.2018.614

Alaña, T., Crespo, M., & Gonzaga, S. (2018). ¿Cómo Las Estrategias Empresariales Permiten Una Ventaja Competitiva En Las Micro, Pequeñas Y Medianas Empresas De La Provincia De El Oro? Universidad y Sociedad, 10(2), 251–256.

Alvarez, J., & Gabriel Muñoz Rodríguez, F. (2012). Conceptos de Estrategia Empresarial Enero 2012 Related papers EXECUT IVE MBA MET ODOLOGIA DE PROYECT OS. http://www.eoi.es

Azqueta, A. (2017). El concepto de emprendedor: origen, evolución e introducción. El Desafío de Emprender En La Escuela Del Siglo XXI, 21–39.

Bernal, O. (2018). Planeación Estratégica y Sostenibilidad Corporativa. Conocimiento Global, 3(1), 50–55. http://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/27/22

Bolaños Jijón, A. F., Méndez Bravo, J. C., & Méndez Bravo, M. (2020). Balanced Scorecard como Herramienta de Gestión y mejora en los Emprendimientos. INNOVA Research Journal, 5(3), 62–77. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2020.1362

Capa Benítez, L. B., Benítez Narváez, R. M., & Capa Benítez, X. del R. (2018). El liderazgo como fuente de ventaja competitiva para las organizaciones. Universidad y Sociedad, 10(2), 273–284.

Casanova, F. (2004). Desarrollo local , tejidos productivos y formación. Abordajes alternativos para la formación y el trabajo de los jóvenes.

Chiavenato, I., & Sapiro, A. (2017). Planeación Estrátegica Fundamentos y aplicaciones.

Constitución de la Républica del Ecuador. (2015). Art.1 de la Constitucion del Ecuador (análisis) | Análisis de la Constitución de la República del Ecuador. Iusrectusecart, 449, 1–219. https://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/es/ec/ec030es.pdf%0Ahttp://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf%0Ahttp://iusrectusecart.blogspot.com/2015/11/art1-de-la-constitucion-del-ecuador.html

Contreras, E. (2013). El concepto de estrategia como fundamento de la planeación estratégica. Pensamiento & Gestión., Vol.8(No.35), 152–181. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=94933425&lang=es&site=ehost-live

Estrella, H. J. (n.d.). Historias y prácticas de su fortalecimiento.

González, E., & Olivié, C. (2018). Empresa familiar, emprendimiento e intraemprendimiento. EAE Business School, 10, 81. https://bit.ly/3gJKbe2

González, J., & Rodríguez, M. (2019). Manual práctico de planeación estratégica. Diaz de Santos.

Jaramillo, S., & Tenorio, J. (2019). Indexada Latindex ISSN 2602-8093 https://www.espirituemprendedortes.com/. 3(1), 36–63.

Maldonado Luna, S. M. (2012). Manual Práctico Para El Diseño De La Escala Likert. Xihmai, 2(4), 6–8. https://doi.org/10.37646/xihmai.v2i4.101

Orellana-Orellana, C. P., Orellana-Orellana, E. F., Olivo-Olivo, M. A., & Tambo-Caraguay, V. R. (2020). Modelo de Gestión para Procesos Administrativos en empresas de Economía Popular y Solidaria. Journal of Business and Entrepreneurial Studies, 4, 343–351. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7676958

Ospina Penagos, A. (2019). Emprendimiento social como alternativa para la solución de problemas personales y sociales en Colombia. LOGINN Investigación Científica y Tecnológica, 3(1), 30–38. https://doi.org/10.23850/25907441.2600

Portuguez Castro, M. & Gómez Zermeño, M. (2019). Desarrollo del talento joven emprendedor para la innovación y la generación de empleo. Publicaci+on Anual 2019 Consejo de Nuevo León, 126–161. https://escueladehumanidades.tec.mx/dee/system/files/biblio/Política pública_2019.pdf

Rachman, T. (2018). 済無No Title No Title No Title. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 10–27.

Romero, D., Sánchez, S., Rincón, Y., & Romero, M. (2020). Strategy and competitive advantage: Fundamental binomial for the success of small and medium-sized companies. Revista de Ciencias Sociales, 26(4), 465–475. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i4.34674

Sáenz, K., & Tamez, G. (2014). Métodos y técnicas cualitativas y cuantitativas aplicables a la investigación en ciencias sociales. In Métodos Y Técnicas Cualitativas Y Cuantitativas Aplicables a La Investigación En Ciencias Sociales. http://eprints.uanl.mx/8625/1/7. Metodología cap 19 solo capítulo.pdf

Santos Sanche, G. (2017). Validez y confiabilidad del cuestionario de calidad de vida SF-36 en mujeres con LUPUS , Puebla. Benemérita Universad Autónoma de Puebla, 74. https://www.fcfm.buap.mx/assets/docs/docencia/tesis/ma/GuadalupeSantosSanchez.pdf

Sungkhawan, J., Mujtaba, B. G., Swaidan, Z., & Kaweevisultrakul, T. (2012). Intrapreneurial workplaces and job satisfaction: The case of Thai employees. Journal of Applied Business Research, 28(4), 527–542. https://doi.org/10.19030/jabr.v28i4.7038

Published

2022-12-27
ESTADISTICAS
  • Abstract 85
  • PDF (Español (España)) 110
  • HTML (Español (España)) 7

How to Cite

Sánchez Montero, I. K. (2022). Relationship between strategic planning and the creation of sustainable competitive advantage in enterprises of the popular and solidarity economy in Ecuador. Killkana Social, 6(Especial), 185–194. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1195