Analysis of the economic impact caused by covid 19 in the private educational units of the Guaranda canton in the period 2020-2021.
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1188Keywords:
COVID-19, Impactos socioeconómicos, Instituciones educativas, Migración, Procesos digitales de enseñanza y aprendizajeAbstract
With the appearance of the pandemic, the educational units belonging to the Guaranda canton began to have drastic changes, being largely responsible for the migration of students, which affected the budgets of each of the institutions. The objective of the research is to identify the main causes that originated the massive educational migrations and their relevance and influence when they are analyzed with the health decisions made by the Ecuadorian State as a result of the pandemic that, in some way, impacted the socioeconomic environment of the canton. . The methodological approach is quantitative, field, non-experimental, descriptive, cross-sectional. The technique used was the survey through the design of a questionnaire applied to 403 parents of the educational units (UE) investigated. The results denote that the reduction of students in the 2020-2021 school year in the private educational units of the Guaranda canton has been quite considerable compared to 2019-2020, observing a 31% decrease in students in the Santa Mariana de Jesús EU, 7% in the UE García and 30% in the Jesús de Nazareth School of Basic Education. This is produced by the economic affectation that the pandemic has caused in each of the families in the sector. The conclusions allow us to see that the causes of migration are derivatives due to the decrease in family income, business closures and suspension of transportation and the decisions made by the national executive.
Downloads
References
Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos, 46(3), 213-223. 10.4067/S0718-07052020000300213
Álvarez, D. y Chávez, J. (2021). Afectaciones en academias de danza de Ecuador a causa de la pandemia por el Covid-19. En Preliminar: cuadernos de trabajo, 3, 54-71. http://200.1.11 2.138:8080/handle/123456789/489
Álvarez, E., Beatriz, C., Gandy, F., Piñas, L. y Viteri, N. (2021). El despido intempestivo y el derecho al trabajo en Ecuador en tiempo de COVID-19. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 11. 10.46377/dilemas.v8i.2690
Analuisa, E. (2020). Análisis de la implicación de las familias en la educación de sus hijos/as durante la emergencia sanitaria generada por el Covid-19. [Tesis de pregrado, Pontificada Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio institucional. http://repositorio.puc e.edu.ec/bitstream/handle/22000/18190/Analuisa%20Estefan%c3%ada.Disertaci%c3%b3n%20Final%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Arce, S. y Cabrera, G. (2022). El perfil del docente universitario en tiempos de pandemia: caso Carrera de Odontología de la Universidad Católica de Cuenca, periodo octubre 2020 – febrero 2021. Killkana Social, 6(2), 1–14. 10.26871/killkanasocial.v6i2.1039
Carvajal, L. (2021). La economía post pandemia Covid-19 en Ecuador. Killkana Social, 5(2), 29–36. 10.26871/killkanasocial.v5i2.702
Cedeño, M., Niemes, P., Palacios, L. y Pico, L. (2021). La efectividad de la educación virtual frente a la pandemia en Ecuador. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7(2), 959-967. https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1839/3720
Díaz, J. y Ramírez, J. (2017). Fuentes de la desigualdad económica en Ecuador. Revista Economía y Política, 8(25), 9-28. https://dialnet.unirioja.es /servlet/articulo?codigo=6316146
García, B., Rivera, Y. y Ruiz, S. (2021). Proyecto de readaptación a clases para los estudiantes del Instituto Británico de Soledad – inbrisol en el departamento del atlántico, desde el ámbito psicosocial, en tiempos de covid-19. [Tesis de posgrado, Universidad Simón Bolívar de Colombia]. Repositorio. https://bonga.unisimo n.edu.co/handle/20.500.12442/7373
García, C. y Zambrano, Y. (2020). Plan de entornos virtuales de aprendizaje y su aplicación en la asignatura de ciencias sociales en tiempo de pandemia covid-19 para estudiantes de bachillerato Portoviejo, Ecuador. Revista científica, dominio de las ciencias, 6(2), 232-245. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo ?codigo=7491397
García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: pre confinamiento, confinamiento y post confinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a distancia, 24(1), 9-32. https:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=331464460001
Guevara, C., & Bonilla, D. (2021). Algorithm for Preventing the Spread of COVID-19 in Airports and Air Routes by Applying Fuzzy Logic and a Markov Chain. Mathematics, 9(23), 1-18. 10.3390/math9233040
Hernández, R., Baptista, M. y Collado, C. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
Mayorga, A., Navas, Y., Pacheco, S. y Real, I. (2015). Los procesos de enseñanza y aprendizaje del idioma inglés a través de los entornos virtuales de aprendizaje. Revista Ciencias UNEMI, 8(13), 47-55. http://repositorio.unemi.edu.ec/ handle/123456789/3067
Molina, R., Valverde, C. y Zavala, S. (2021). Educación, Salud Bucodental y Tics en la enseñanza aprendizaje. Killkana Social, 5(2), 51–60. 10.26871/killkanasocial.v5i2.667
Rocha, J. (2020). Metodologías activas, la clave para el cambio de la escuela y su aplicación en épocas de pandemia. INNOVA Research Journal, 5(3), 33-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articul o?codigo=7878934
Rojo-Gutiérrez, M. y Bonilla, D. (2020). COVID-19: La necesidad de un cambio de paradigma económico y social. CienciAmérica, 9(2), 77-88.10.33210/ca.v9i2.288.
Veloz, V., Moreno, G. y Bonilla, M. (2022). El uso de herramientas colaborativas en la educación virtual dentro del proceso enseñanza - aprendizaje en estudiantes de bachillerato. Killkana Social, 6(3), 33–46. 10.26871/killka nasocial.v6i3.960
Vidal, M., Barciela, M. y Armenteros, I. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1), e2851. https://www.medigraphic.com/pdfs/ed ucacion/cem-2021/cem211w.pdf
Published
- Abstract 82
- PDF (Español (España)) 74
- HTML (Español (España)) 8
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcelo Lara, Yonaiker Navas-Montes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.