Analysis of the economic impact caused by covid 19 in the private educational units of the Guaranda canton in the period 2020-2021.

Authors

  • Marcelo Lara Universidad Estatal de Bolívar
  • Yonaiker Navas-Montes Universidad Estatal de Bolívar

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1188

Keywords:

COVID-19, Impactos socioeconómicos, Instituciones educativas, Migración, Procesos digitales de enseñanza y aprendizaje

Abstract

With the appearance of the pandemic, the educational units belonging to the Guaranda canton began to have drastic changes, being largely responsible for the migration of students, which affected the budgets of each of the institutions. The objective of the research is to identify the main causes that originated the massive educational migrations and their relevance and influence when they are analyzed with the health decisions made by the Ecuadorian State as a result of the pandemic that, in some way, impacted the socioeconomic environment of the canton. . The methodological approach is quantitative, field, non-experimental, descriptive, cross-sectional. The technique used was the survey through the design of a questionnaire applied to 403 parents of the educational units (UE) investigated. The results denote that the reduction of students in the 2020-2021 school year in the private educational units of the Guaranda canton has been quite considerable compared to 2019-2020, observing a 31% decrease in students in the Santa Mariana de Jesús EU, 7% in the UE García and 30% in the Jesús de Nazareth School of Basic Education. This is produced by the economic affectation that the pandemic has caused in each of the families in the sector. The conclusions allow us to see that the causes of migration are derivatives due to the decrease in family income, business closures and suspension of transportation and the decisions made by the national executive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos, 46(3), 213-223. 10.4067/S0718-07052020000300213

Álvarez, D. y Chávez, J. (2021). Afectaciones en academias de danza de Ecuador a causa de la pandemia por el Covid-19. En Preliminar: cuadernos de trabajo, 3, 54-71. http://200.1.11 2.138:8080/handle/123456789/489

Álvarez, E., Beatriz, C., Gandy, F., Piñas, L. y Viteri, N. (2021). El despido intempestivo y el derecho al trabajo en Ecuador en tiempo de COVID-19. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 11. 10.46377/dilemas.v8i.2690

Analuisa, E. (2020). Análisis de la implicación de las familias en la educación de sus hijos/as durante la emergencia sanitaria generada por el Covid-19. [Tesis de pregrado, Pontificada Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio institucional. http://repositorio.puc e.edu.ec/bitstream/handle/22000/18190/Analuisa%20Estefan%c3%ada.Disertaci%c3%b3n%20Final%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arce, S. y Cabrera, G. (2022). El perfil del docente universitario en tiempos de pandemia: caso Carrera de Odontología de la Universidad Católica de Cuenca, periodo octubre 2020 – febrero 2021. Killkana Social, 6(2), 1–14. 10.26871/killkanasocial.v6i2.1039

Carvajal, L. (2021). La economía post pandemia Covid-19 en Ecuador. Killkana Social, 5(2), 29–36. 10.26871/killkanasocial.v5i2.702

Cedeño, M., Niemes, P., Palacios, L. y Pico, L. (2021). La efectividad de la educación virtual frente a la pandemia en Ecuador. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7(2), 959-967. https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1839/3720

Díaz, J. y Ramírez, J. (2017). Fuentes de la desigualdad económica en Ecuador. Revista Economía y Política, 8(25), 9-28. https://dialnet.unirioja.es /servlet/articulo?codigo=6316146

García, B., Rivera, Y. y Ruiz, S. (2021). Proyecto de readaptación a clases para los estudiantes del Instituto Británico de Soledad – inbrisol en el departamento del atlántico, desde el ámbito psicosocial, en tiempos de covid-19. [Tesis de posgrado, Universidad Simón Bolívar de Colombia]. Repositorio. https://bonga.unisimo n.edu.co/handle/20.500.12442/7373

García, C. y Zambrano, Y. (2020). Plan de entornos virtuales de aprendizaje y su aplicación en la asignatura de ciencias sociales en tiempo de pandemia covid-19 para estudiantes de bachillerato Portoviejo, Ecuador. Revista científica, dominio de las ciencias, 6(2), 232-245. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo ?codigo=7491397

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: pre confinamiento, confinamiento y post confinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a distancia, 24(1), 9-32. https:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=331464460001

Guevara, C., & Bonilla, D. (2021). Algorithm for Preventing the Spread of COVID-19 in Airports and Air Routes by Applying Fuzzy Logic and a Markov Chain. Mathematics, 9(23), 1-18. 10.3390/math9233040

Hernández, R., Baptista, M. y Collado, C. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.

Mayorga, A., Navas, Y., Pacheco, S. y Real, I. (2015). Los procesos de enseñanza y aprendizaje del idioma inglés a través de los entornos virtuales de aprendizaje. Revista Ciencias UNEMI, 8(13), 47-55. http://repositorio.unemi.edu.ec/ handle/123456789/3067

Molina, R., Valverde, C. y Zavala, S. (2021). Educación, Salud Bucodental y Tics en la enseñanza aprendizaje. Killkana Social, 5(2), 51–60. 10.26871/killkanasocial.v5i2.667

Rocha, J. (2020). Metodologías activas, la clave para el cambio de la escuela y su aplicación en épocas de pandemia. INNOVA Research Journal, 5(3), 33-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articul o?codigo=7878934

Rojo-Gutiérrez, M. y Bonilla, D. (2020). COVID-19: La necesidad de un cambio de paradigma económico y social. CienciAmérica, 9(2), 77-88.10.33210/ca.v9i2.288.

Veloz, V., Moreno, G. y Bonilla, M. (2022). El uso de herramientas colaborativas en la educación virtual dentro del proceso enseñanza - aprendizaje en estudiantes de bachillerato. Killkana Social, 6(3), 33–46. 10.26871/killka nasocial.v6i3.960

Vidal, M., Barciela, M. y Armenteros, I. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1), e2851. https://www.medigraphic.com/pdfs/ed ucacion/cem-2021/cem211w.pdf

Published

2022-12-27
ESTADISTICAS
  • Abstract 82
  • PDF (Español (España)) 74
  • HTML (Español (España)) 8

How to Cite

Lara, M., & Navas-Montes, Y. (2022). Analysis of the economic impact caused by covid 19 in the private educational units of the Guaranda canton in the period 2020-2021. Killkana Social, 6(Especial), 123–138. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1188