La virtualidad en la educación inicial en el contexto Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1125Keywords:
competencias digitales, enseñanza-aprendizaje, virtualidadAbstract
Education during the pandemic was adapted to new work methodologies, the initial level had to face the teaching-learning processes in the face of various technological devices, the game-work methodology that is taught in classrooms was left aside and incorporated new educational processes at home with digital tools, for this reason, this research analyzes the influence of virtuality in the teaching-learning process at the initial level. This study had a quantitative approach with a descriptive scope. The technique was the survey and the instrument: questionnaire, with multiple choice questions, addressed to teachers and parents, as direct actors in the teaching of children, where the advantages and disadvantages of the virtual modality in the educational process. The results of the surveys of nursery school teachers indicated that the influence on learning was negative in the virtual modality, because the teaching performance was truncated by the lack of training, connectivity failures, asynchronous classes, lack of digital resources, while the results of the parent surveys indicated that the influence was positive on the learning of their sons and daughters, because the institution provided all the necessary tools for the virtual modality to be optimal. Finally, it is concluded that institutions must have adequate technological resources to develop the digital skills of all educational actors, but it is also urgent that teachers challenge, overcome and incorporate ICT in education
Downloads
References
Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213–223. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213
Anderete, M. (2020). Las desigualdades educativas durante la pandemia en la educación primaria de Argentina. Revista Andina de Educación, 4(1), 5–10. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.1
Baque, G. & Vigueras, J. (2021). El docente y su desempeño en la educación virtual. Polo Del Conocimiento, 6(3), 991–1005. https://doi.org/10.23857/pc.v6i3.2417
Barberi, O., Garrido, J. & Cabrera, J. (2021). La educación inicial virtual en contexto de pandemia COVID-19. Aciertos y desafíos: una Aproximación desde la praxis preprofesional de la carrera de Educación Inicial en la Universidad Nacional de Educación. Mamakuna, 16, 77–87.
Chacón, G., Yañez, J., & Fernández, J. (2014). Factores que impiden la aplicación de las tecnologías en el aula. Zona Próxima, 20, 108–118. https://doi.org/10.14482/zp.20.4215
Cuestas, M. & Minassian, M. (2020). COVID-19: Ecos de una pandemia. Revista Argentina de Microbiología, 52(3).
Espin, R., Jaramillo, B., Montalvo, A., Yupa, C., & Vivas, N. (2022). Las tecnologías Power Line Communications y LiFi como una alternativa de acceso a Internet para las zonas rurales de Ecuador. Geeks, 7(1), 7–14. https://doi.org/10.24133/gdr.v7i1.2579
García, L. (2017). Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 9. https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18737
Gay, L., Mills, E., & Airasian, P. (2012). EDUCATIONAL RESEARCH Competencies for Analysis and Applications (J. W. Johnston, Ed.; TENTH EDITION). Pearson Education.
González, J., González, S., & Quiroga, N. (2017). Las madres y su rol educador: una experiencia de cambio desde la educación popular. Infancias Imágenes, 16(1), 25–42. https://doi.org/10.14483/16579089.10751
Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163–173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Mangisch, G., & Mangisch, M. (2020). El uso de dispositivos móviles como estrategia educativa en la universidad. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1). https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25065
Meneses, J., Barrios, M., Bonillo, A., Cosculluela, A., Lozano, L., Turbany, J., & Valero, S. (2013). PSICOMETRÍA (Primera). Editorial UOC.
MINEDUC. (2014). Currículo Educación. www.educacion.gob.ec
ACUERDO Nro. MINEDUC-MINEDUC-2020-00038-A, (2020). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/07/MINEDUC-MINEDUC-2020-00038-A.pdf
Morales, V. (2013). Desarrollo de competencias digitales docentes en la educación básica. Apertura, 5(1), 88–97. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68830443008
Muñoz Loayza, B. (2018). Ventajas y desventajas del muestreo probabilístico y no probabilístico en investigaciones científicas [Universidad Técnica de Machala]. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12838/1/ECUACE-2018-CA-DE00859.pdf
Ponce, P., & Arroyo, Z. (2022). Estrategia didáctica para favorecer el proceso de enseñanza-aprendizaje virtual en niños de educación inicial. Revista de Investigación En Tecnologías de La Información, 10(20), 18–27. https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/383
UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 - UNESCO Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075
Published
- Abstract 135
- PDF (Español (España)) 73
- HTML (Español (España)) 12
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Evelyn Paredes Suárez, Carlos Napoleón Ribadeneira Zapata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.