The new model on educational management and its impact on the education in primary schools in the parish of Cañar, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.100Abstract
The purpose of this study was to evaluate the new educational management model implemented in Ecuador and its impact on basic education schools in the Cañar canton - Ecuador. This model constitutes a paradigm of internal and external organization at institutional level that allows to channel in an effective and timely manner, the guidelines to be applied within the educational field from different areas; a new restructuring is proposed that guarantees and ensures the fulfillment of the right to education, a path that will lead to quality and warmth to strengthen educational services, taking into account local and cultural realities, having an impact on the basic education schools. The research is divided into two types: descriptive, since a questionnaire of 10 questions was applied to 124 teachers belonging to the schools: Carlos Cueva Tamariz, Luís Roberto Chacón, Simón Bolívar, San José de Calasanz, Ezequiel Cárdenas and Santa Rosa de Lima from the city of Cañar, Ecuador. Documentary for the support of research through electronic and bibliographic means. Among some conclusions that can be mentioned, we have that the new model of educational management implemented in Ecuador in 2010, has an important incidence in the basic education schools of the city of Cañar, Cantón Cañar - Ecuador, since its actors in its Most of them know their guidelines and ratify the fulfillment of their objectives, especially in what has to do to strengthen the quality of education, by updating and strengthening the curricula of the General Basic Education and the Baccalaureate and the construction of the curriculum of Initial Education. And among the recommendations, share responsibilities and leadership to comply with the new model of educational management and bring them closer to citizenship, addressing local and cultural realities to adequately assume the assigned roles.
Downloads
References
Álvarez, B., Aguirre, M, M., & Vaca, S. (2010). Interacción Familia-Escuela. Análisis de contenido sobre el discurso de docentes y familias (Investigación desarrollada en Centros Educativos de Ecuador). Revista española de orientación y psicopedagogía, 320-334.
ASE. (2013). Modelo Nacional de Apoyo y Sseguimiento.
Baquerizo, R. (2014). La calidad de la gestion educativa. Revista Científica ECOCIENCIA, 1-21.
Barros, J. M. (2012). Indicadores de calidad educativa en centros escolares del Distrito Metropolitano de Quito y propuesta de un modelo de calidad pertinente para el Ecuador.
Consejo Nacional de Educacion. (2007). Plan Decenal de Educacion del Ecuador 2006-2015. Año 2 de su Ejecucion.
Contreras, A., & Muñoz, V. (2016). Estado actual de los planes de mejora en los Centros de Desarrollo Infantil Privados .
FLACSO. (2008). Desafíos de la educación en el Ecuador: calidad y equidad. Quito: FLACSO.
Flores, J. (2013). Incidencia de la Planificación Estratégica en la gestión de la calidad de los ámbitos de la gerencia educativa.
Illescas, S. (2013). Evaluación del modelo de gestión del proyecto emblemático nacional" Unidades educativas del Milenio y su impacto de la política pública educativa. Caso Ecuador-Cotopaxi del 2008 al 2012. Quito.
Mesa de Educacion. (23 de 12 de 2002). Obtenido de http://www.filo.uba.ar/contenidos/carreras/educa/catedras/educacion1/sitio/Ecuador.htm
Ministerio de Educación. (1 de 1 de 2016). http://educacion.gob.ec/. Obtenido de http://educacion.gob.ec/: http://educacion.gob.ec/reestructuracion-institucional/
Ministerio de Educación. (02 de 04 de 2018). Obtenido de https://educacion.gob.ec/informacion-concursos-de-meritos-y-oposicion/
Ministerio de Educación. (02 de 04 de 2018). Educacion.gob.ec. Obtenido de https://educacion.gob.ec/fortalecimiento-del-ingles-prin/
Ministerio de Educacion. (02 de 04 de 2018). Ministerio de Educacion. Obtenido de educacion.gob.ec: https://educacion.gob.ec/que-es-el-nuevo-modelo-de-gestion-educativa/
Organizacion de Estados Iberoamericanos. (1994). Sistemas Educativos Nacionales - Ecuador.
Paladines, C. (2015). Perspectivas de cambio en la Educación Básica y en el Bachillerato: Ecuador: 2007-2013. Praxis educativa, 13-31.
Quishpe, L. (2017). Los procesos de reclutamiento y selección del personal administrativo y de servicio en el distrito de educación 06d04 Colta-Guamote, y su influencia en el desarrollo institucional periodo 2014 – 2015.
Rodríguez, M. (2017). Unidades educativas del Milenio, educación intercultural bilingüe y (des) igualdad en el acceso a la educación en Ecuador: Un análisis desde la investigación etnográfica. Runa, 41-55.
Sistema Nacional de Evaluación y Rendición Social de Cuentas. (2008). Quito.
Soto, S., Sánchez, T, Martillo, E., & Sarmiento, C. (2015). Calidad educativa en Ecuador. Calidad Educativa.
Subsecretaría de Administración Escolar. (02 de 04 de 2018). Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/9.2-SUBSECRETARIA-DE-ADMINISTRACION-ESCOLAR.pdf
Published
- Abstract 3201
- pdf (Español (España)) 1483
- epub (Español (España)) 49
- Audio Español (Español (España)) 51
How to Cite
Issue
Section
License
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.