Education and culture in times of Covid in Ecuador

towards an online education system

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v8i1.1240

Palabras clave:

Covid, ICT, Education, Pandemic, Virtual

Resumen

ABSTRACT

The objective of this article is to identify how the current educational system in Ecuador, as well as the world crisis of the Covid-19, propitiated a divergent path to the established traditional education in reference to the need of a distance modality supported by the new information and communication technologies, derived in the so-called online education, and with it, the new trends and formative needs that it demands to the new educational actors, teachers and students, to reach an adequate coupling in the teaching-learning processes mediated by technology. The aspect of cultural development is necessarily grafted in the conditioning factors of the new proposal, as an element of relevant importance that, as a transversal axis, supports the training for an effective insertion of the country's education in the so-called global village, which requires the management of various pedagogical, technical, technological, scientific and social skills in favor of an effective intercultural and global action, in a country that by its own characteristics is multicultural, multiethnic and plurinational.

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Biografía del autor/a

Giancarlo Giorgio De Agostini Solines, Universidad Católica de Cuenca

Ph.D. en Educación, Atlantic International University, Miami, Florida.

Advanced Graduate Studies in Information Sciences, Wales, UK.

Certificación en e-Facilitation Dynamind, Australia.

Especialización en la University of Wisconsin, Madison, Wisconsin (Distance Education). 

Estudios Doctorales completos en Andragogía, USR, Caracas.

BSEE (Ingeniería Electrónica) y MSICS (Maestría en Ciencias de la Información y  Computación) ambos en el Georgia Institute of Technology (Ga. Tech.), Atlanta, Georgia. 

Bachillerato, Notre Dame, Roma, Italia.

Presidente “ad honorem” de la Fundación UVIA. Director Tecnológico “ad honorem”  del CVI. Directivo “ad honorem” de InfoDesarrollo.

Experiencia en la coordinación y creación de más de 100 cursos e-Learning para Min. Interior, Policía Nacional, UASB, FLACSO, UDLA, Infodesarrollo, CVI, IAEN, CIESPAL-SENESCYT-SNNA, en al menos 6 plataformas distintas: edX, moodle, BlackBoard, WebCT, UV, miCurso.

Consultor UNESCO-ROSTLAC. Conferencias y talleres sobre Informática Educativa en varias instituciones, universidades públicas y privadas en más de una docena de países.

Caracas: USB (jubilado) profesor de escalafón de Matemáticas y Computación, Secretario Académico (Registrar), Director Archivo Central, Director Postgrado, Director fundador del Centro de Cómputo, Director Biblioteca, Director Unidad de Medios Audiovisuales, Director Televisora Educativa; otras: USR, UNIMET.

Quito: EPN, UDLA, UASB, FLACSO, IAEN, UCACUE (actual). Profesor de Informática y Asesor e-Learning. Más de treinta publicaciones entre artículos, documentos y libros y, más de una docena de Proyectos universitarios educativos desarrollados; implementación tecnológica y pedagógica del proyecto "Colegio Virtual Iberoamericano" - CVI  (premio Stockholm 2008-2009: Mención Especial a la Excelencia en el uso de las Tecnologías en la categoría de Educación) y Primer Premio Japonés de la GDN al proyecto más Innovador de Desarrollo (MIDP) 2009 además de varias implementaciones educativas en línea en universidades (FLACSO, UASB). Invitación de la UNESCO a participar en el “Workshop to review and enhance the use of Information Communication Technologies  (ICT) in Education. Windhoek, Namibia, 12 – 15 November 2007, NAMCOL Center. Coordinador de la Comisión CONESUP para la Educación en Línea con las nuevas TAC. Participación en el WISE Summit, Qatar, 2013-14, entre otras participaciones a varios Congresos con ponencias, desde 1974.

Citas

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Publicado

2024-01-08
ESTADISTICAS
  • Resumen 56
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Cómo citar

De Agostini Solines, G. G. (2024). Education and culture in times of Covid in Ecuador: towards an online education system. Killkana Social, 8(1), 1–12. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v8i1.1240