Education and culture in times of Covid in Ecuador

towards an online education system

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v8i1.1240

Palabras clave:

Covid, ICT, Education, Pandemic, Virtual

Resumen

ABSTRACT

The objective of this article is to identify how the current educational system in Ecuador, as well as the world crisis of the Covid-19, propitiated a divergent path to the established traditional education in reference to the need of a distance modality supported by the new information and communication technologies, derived in the so-called online education, and with it, the new trends and formative needs that it demands to the new educational actors, teachers and students, to reach an adequate coupling in the teaching-learning processes mediated by technology. The aspect of cultural development is necessarily grafted in the conditioning factors of the new proposal, as an element of relevant importance that, as a transversal axis, supports the training for an effective insertion of the country's education in the so-called global village, which requires the management of various pedagogical, technical, technological, scientific and social skills in favor of an effective intercultural and global action, in a country that by its own characteristics is multicultural, multiethnic and plurinational.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Giancarlo Giorgio De Agostini Solines, Universidad Católica de Cuenca

Ph.D. en Educación, Atlantic International University, Miami, Florida.

Advanced Graduate Studies in Information Sciences, Wales, UK.

Certificación en e-Facilitation Dynamind, Australia.

Especialización en la University of Wisconsin, Madison, Wisconsin (Distance Education). 

Estudios Doctorales completos en Andragogía, USR, Caracas.

BSEE (Ingeniería Electrónica) y MSICS (Maestría en Ciencias de la Información y  Computación) ambos en el Georgia Institute of Technology (Ga. Tech.), Atlanta, Georgia. 

Bachillerato, Notre Dame, Roma, Italia.

Presidente “ad honorem” de la Fundación UVIA. Director Tecnológico “ad honorem”  del CVI. Directivo “ad honorem” de InfoDesarrollo.

Experiencia en la coordinación y creación de más de 100 cursos e-Learning para Min. Interior, Policía Nacional, UASB, FLACSO, UDLA, Infodesarrollo, CVI, IAEN, CIESPAL-SENESCYT-SNNA, en al menos 6 plataformas distintas: edX, moodle, BlackBoard, WebCT, UV, miCurso.

Consultor UNESCO-ROSTLAC. Conferencias y talleres sobre Informática Educativa en varias instituciones, universidades públicas y privadas en más de una docena de países.

Caracas: USB (jubilado) profesor de escalafón de Matemáticas y Computación, Secretario Académico (Registrar), Director Archivo Central, Director Postgrado, Director fundador del Centro de Cómputo, Director Biblioteca, Director Unidad de Medios Audiovisuales, Director Televisora Educativa; otras: USR, UNIMET.

Quito: EPN, UDLA, UASB, FLACSO, IAEN, UCACUE (actual). Profesor de Informática y Asesor e-Learning. Más de treinta publicaciones entre artículos, documentos y libros y, más de una docena de Proyectos universitarios educativos desarrollados; implementación tecnológica y pedagógica del proyecto "Colegio Virtual Iberoamericano" - CVI  (premio Stockholm 2008-2009: Mención Especial a la Excelencia en el uso de las Tecnologías en la categoría de Educación) y Primer Premio Japonés de la GDN al proyecto más Innovador de Desarrollo (MIDP) 2009 además de varias implementaciones educativas en línea en universidades (FLACSO, UASB). Invitación de la UNESCO a participar en el “Workshop to review and enhance the use of Information Communication Technologies  (ICT) in Education. Windhoek, Namibia, 12 – 15 November 2007, NAMCOL Center. Coordinador de la Comisión CONESUP para la Educación en Línea con las nuevas TAC. Participación en el WISE Summit, Qatar, 2013-14, entre otras participaciones a varios Congresos con ponencias, desde 1974.

Citas

Castellanos-Reyes, D. (2020). 20 years of the community of inquiry framework. TechTrends, 64(4), 557-560. http://dx.doi.org/10.1007/s11528-020-00491-7

Collins, K., Groff, S., Mathena, C., & Kupczynski, L. (2019). Asynchronous video and the development of instructor social presence and student engagement. Turkish Journal of Distance Education, 20(1), 53-70.

De Agostini, G. (2021). Regreso a la Presencialidad: larga o corta vida. Killkana Social. Publicado: 29 diciembre 2021 en: Journal article, DOI: 10.26871/killkanasocial. v5i2.892

De Agostini. G. (2010). Totally "Online” High School for People at Educational Risk. Field Actions Science Reports, Vol.4. France. http://journals.openedition.org/factsreports/376

Gallagher, S. & Palmer, J. (2020). The pandemic pushed universities online. The change was long overdue. Harvard Business Review. https://hbr.org/2020/09/thepandemic-pushed-universities-online-the-change-was-long-overdue

Hughes, J., Kisa, Z., Sharp, D., (2021). Exploring teachers’ influence on student success in an online biology course. U.S. Department of Education. https://ies.ed.gov/ncee/edlabs/regions/ southeast/pdf/REL_2021056.pdf

Hwangji, L. (2020). Online learning: The meanings of student engagement. Education Journal, 9(3), 73-79

Jamieson, M. V. & Shaw, J. M. (2019). Student and instructor satisfaction and engagement with blended learning in chemical engineering design. 2017: Proceedings of the Canadian Engineering Education Association (CEEA17) Conference, Paper 40. https://doi.org/10.24908/pceea.vi0.13474

Krzyszkowska, K., & Mavrommati, M. (2020). Applying the community of inquiry e-learning model to improve the learning design of an online course for in-service teachers in Norway. The Electronic Journal of e-Learning, 18(6), 462-475. https://doi.org/10.34190/JEL.18.6.001

Michelle L. Rosser-Majors, Sandra Rebeor, Christine McMahon, Andrea Wilson Walden, Stephanie L. Stubbs, Yolanda Harper & Laura Sliwinski Smith (2022). Improving Retention Factors and Student Success Online. Online Learning Journal, Volume 26, Issue 2.

National Student Clearinghouse Research Center. (2019). Persistence & retention.https://nscresearchcenter.org/snapshotreport35-first-year-persistence-and-retention/

Núñez Moreno, M. S., & Martínez Chérrez, W. E. (2022). Las tecnologías de la información: su repercusión en el cuidado del medio ambiente. Conciencia Digital, 5(2.1), 6-20. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i2.1.2146

Paul, J. & Jefferson, F. (2019). A comparative analysis of student performance in an online vs. face-to-face environmental science course from 2009 to 2016. Frontiers in Computer Science, 12(1). 1-9. https://doi.org/10.3389/fcomp.2019.00007

Popescu, E., & Badea, G. (2020). Exploring a community of inquiry supported by a social media-based learning environment. Educational Technology & Society, 23(2), 61–76.

Rebeor, S., Rosser-Majors, M., McMahon, C., & Anderson, S. (2019, April). Social, cognitive, & teaching presence: Impact on faculty and AU’s diverse student body [Conference session]. TCC Worldwide Online Conference.

Smalley, A. (2020). Higher education responses to coronavirus (COVID-19). National Conference of State Legislatures. https://www.ncsl.org/research/education/highereducation-responses-to-coronavirus-covid-19.aspx

Tyrväinen, H., Uotinen, S., & Valkonen, L. (2021). Instructor presence in a virtual classroom. Open Education Studies, 3(1), 132–146. https://doi-org.proxylibrary.ashford.edu/10.1515/edu-2020-014

Xavier, M., Meneses, J. (2020). Dropout in online higher education: A scoping review from 2014 to 2018. Barcelona: eLearn Center, Universitat Oberta de Catalunya. https://doi.org/10.7238/uoc.dropout.factors.2020

Diaz Barriga, A. (2009). Pensar la didáctica. Buenos Aires, Amorrortu, Colección Agenda Educativa, 2009, 224 pp.: Amorrortu.

de Camilloni, A. R. (2010). La Didáctica de las ciencias sociales: ¿Disciplinas o áreas? Revista de Educación, 55-76.

Farfán. M (2020). Los desafíos de la Educación Superior Salesiana en el actual contexto de crisis por el COVID-19: animar, acompañar, recrear. Roma.

UNESCO, C. . (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Santiago: CEPAL.

Lederman, D. (2020). The shift to remote learning: The human element. Inside Higher Education. https://www.insidehighered.com/digital-learning/article/2020/03/25/howshift-remote-learning-might-affect-students-instructors-and

Publicado

2024-01-08
ESTADISTICAS
  • Resumen 28
  • PDF 16
  • HTML 2
  • AUDIO - RESUMEN 6

Cómo citar

De Agostini Solines, G. G. (2024). Education and culture in times of Covid in Ecuador: towards an online education system. Killkana Social, 8(1), 1–12. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v8i1.1240