Eficacia de un programa de capacitación en el nivel de conocimiento sobre Traumatismos Dentoalveolares en profesores de los centros educativos estatales "I.E Emblemática Honorio Delgado Espinoza” “I. E 40049 Coronel Francisco Bolognesi Cervantes” Cayma, Arequipa.

Authors

  • Fiorela Gumercinda Yarleque Odontóloga de practica privada, Arequipa - Perú.
  • Serey Portilla Miranda Universidad Católica de Santa María, Arequipa - Perú.
  • Mónica Salas Rojas Universidad Católica de Santa María, Arequipa - Perú.

DOI:

https://doi.org/10.26871/killcanasalud.v6i3.1141

Keywords:

programa de capacitación, traumatismos dentoalveolares

Abstract

The objective was to determine the effectiveness of the training program in the level of knowledge about dentoalveolar trauma in teachers of the educational institutions of study. the hypothesis is that, if Dental injuries are injuries that occur very frequently, prevalence and incidence and that teachers have a low level of knowledge about dentoalveolar trauma, it is likely that the application of the training program increases knowledge about dentoalveolar trauma and promotes prevention.

The work consisted in the execution of an experimental type study, with quasi-experimental design; the study was carried out with 68 teachers, to whom a questionnaire was applied before and after (1 week) the application of the training program, which consisted of questions related to dental fracture, dental avulsion and first aid of dentoalveolar traumatisms, the results were tabulated and their analysis was by means of descriptive statistics in tables of absolute frequency and percentage, Wilcoxon's statistical test was applied for the respective comparison.

The results obtained according to correct answers were grouped in a qualitative scale of very good, good, regular and low. It was observed that in the pre-test 94.1 % of the study population had a low level of knowledge no one got to obtain very good knowledge regarding dental trauma and after applying the training program in the post test 80. 9 % have between good level of knowledge 57.4 % and very good level of knowledge 23.5 % and almost no one was maintained with low level of knowledge about dental trauma.

The comparison of the results of the level of knowledge about dentoalveolar trauma in teachers before and after the training program reflects the improvement of the level of knowledge and its effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andreasen JO, Andreasen FM. Essentials of traumatic injuries to the teeth Copenhagen. 2ªed. Musksgaard; 2000. p. 151-76.

Castro JCM, et al. Analysis of the crown fractures and the crown-root fractures due to dental trauma assisted by the integrated clinic from 1992 to 2002. Dental Traumatol; 2005. 21, 121-6

Patterson,D.K. A diacronic study of dental paleopathology and attritional status of Prehistoric Ontario pre-Iroquois populations. 1984.

Viñas M, Algozaín Y, Rodriguez R, Álvarez L. Comportamiento de los traumatismos dentoalveolares en alumnos de las ESBU del municipio Artemisa. Rev cubana Estomatol; 2009, dic. 46(4).

Glendor U, Koucheki B, Halling A. Risk evaluation and type of treatment of multiple dental trauma episodes to permanent teeth. Endodontics & Dental Traumatology. 2009. 16(2):205T10.

Charaja F. Nivel de conocimiento y actitud frente al manejo inmediato de avulsión y fracturas dentarias en docentes del nivel primario de centros educativos estatales del distrito de José Luis Bustamante y Rivero. Arequipa. Repositorio de tesis UCSM; 2016.

Mejía Salazar D. Nivel de conocimiento y manejo sobre traumatismos dentoalveolares en docentes de los colegios estatales “Padre Francois Delatte” y “Benito Linares” del distrito de Socabaya. Arequipa. 2017.

Real Academia Española: Diccionario de la lengua española. 23.ª ed., [versión 23.2 en línea]. <https://dle.rae.es> [Consulta 4 oct 2019]. Diccionario Ley y derecho. Eficacia [Internet] 2019. Disponible en: https://diccionario.leyderecho.org/eficacia/

Bermúdez Carrillo Luis Alberto. Capacitación: una herramienta de fortalecimiento de las pymes InterSedes. Costa Rica. Revista de las Sedes Regionales; 2015. vol. XVI, núm. 33, pp. 1-25. Universidad de Costa Rica Liberia Guanacaste,

S. T. P. S. Implementación del proceso capacitador. Guanajuato [Internet]. Disponible en:http://segob.guanajuato.gob.mx/sil/docs/capacitacion/La_funcion_de_la_capacitacion.pdf

Diaz Reynoso Hediberto. Modelo de una Plan de Capacitación [Internet]. [Consulta 23 set 2019]. 2013. Disponible en:

https://www.eoi.es/blogs/mintecon/2013/05/14/modelo-de-un-plan-de-capacitacion-2/

Iudin P y Rosental M. Diccionario Filosófico. Argentina: Ediciones Universo; 1968.

Tomasini B, Alejandro. Teoría del conocimiento Clásica y epistemología Wittgensteiniana. México.2001.

Nieto Martín Santiago, Rodríguez Conde MJ. Investigación y evaluación educativa en la sociedad del conocimiento. Salamanca, España.2010.

Norman O Harris, García G Franklin. Odontología preventiva primaria. Texas.6ta edición; 2006.

García Ballesta C, Pérez Lajarín L y Castejón Navas I. Prevalencia y etiología de los traumatismos dentales. 2003; 8 (2): 131-41.

Miranda Quaresma S, Guinot Jimeno F, Sáez Martínez S y Bellet Dalmau LJ. Traumatismos dentales en odontopediatría. Madrid. 2006; Vol.14. N°2. (pp. 43- 51).

Mallqui Herrada LL y Hernández Añaños JF. Traumatismos dentales en dentición permanente. Rev Estomatol Herediana; 2012. (pp. 42-49).

Rioboo García R. Odontología preventiva y Odontología comunitaria. Madrid. 2002. (pp. 1092).

Mendoza M A, García Ballesta, C. Traumatología oral en Odontopediatría. OCEANO. Barcelona.2012.

Paredes V y Paredes C. Traumatismos dentarios en la infancia Valencia, España;2005. (pp.375).

Gupta K, Tandon S, Prabhu D. Traumatic injuries to the incisors in children of South Kanara District. A prevalence study. J Indian Soc Pedod Prev Dent; 2002. 20(3):107–113.

Ranalli DN, Rye LA. Oral health issues for women athletes. Den Clin North Am; 2001, July. 45(3):523-39

Organización Panamericana de la Salud. [internet]. [Consulta 4 oct 2019]. Disponible en:https://www.paho.org/per/index.php?option=com_content&view=article&id=4093:violencia-y-traumatismos&Itemid=1062.

Ward Booth, Peter; Eppley, Barry y Schmelzeisen, Rainer. Traumatismos maxilofaciales y reconstrucción facial estética. España.2005.

Cornellà i Canals, Josep; Llusent i Guillamet, Àlex. Agresividad y violencia en el niño y en el adolescente. Programa “Salud i Escola”. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya. Girona.2005.

Ministerio de la mujer y poblaciones vulnerables. Programa nacional contra la violencia familiar y sexual. Informe estadístico Violencia en cifras. Perú. 2019. Boletín: N°07

Needeleman H. Otrauma in child abuse; tipes, prevalence, management and the dental profession's involvement. Ped dent.1986. 8: 71- 80

Di Santi J, Vasquez V. Maloclusión Clase I: Definición, Clasificación, Características clínicas y tratamiento. Revista Latinoamericana de Odontopediatría. 2003.

Sanchez B Patricia, Sanchez S Leonardo, Perez P Julia, Torre R Elizabeth. Factores predisponentes del trauma dental, escuela primaria "República de Angola"(2012-2013). Revista Cubana de Estomatología; 2015. 52(2):122-134

De Moor RJ, De Witte AM, De Bruyne MA. Tongue Piercing and associated oral and dental complications. Endod Dent Traumatol; 2001. 16 (5): 232-7

Ortega L, Betancourth J, García L, Díaz C. Prevención educativa un concepto a debate en el ámbito escolar, familiar y comunitario. La Habana, Cuba.2011.

Turpo Zapana Pedro Yuberly. Efectividad de programa educativo en primeros auxilios del nivel de conocimiento sobre traumatismos dentoalveolares a profesores I.E.P 70025 independencia nacional. Puno, Perú.2016.

Huamán García Brenda Elizabeth. Nivel de conocimiento y actitud sobre traumatismo dentoalveolar en docentes del nivel primario de los colegios de la provincia de cañete. Cañete, Perú.2014.

Vidal Villar Marilia. Conocimiento sobre lesiones dentales traumáticas en docentes de educación primaria en escuelas públicas del distrito de “Villa María del Triunfo”. Lima, Perú. 2017.

Herney Alonso Rengifo Reina, Patricia Rodríguez Sánchez. Conocimientos y prácticas en trauma dento-alveolar de Padres y docentes de escolares del municipio de Cali. Colombia.

Badillo Vite, Raisa Fernanda. Incidencia de accidentes escolares que dan como resultado traumatismos dentarios. Guayaquil.2015.

Christine Men Martins, Suely Rui Men, Ângelo José Pavan, Nair Narumi Orita Pavan, João Eduardo Gomes-Filho. Conocimientos de profesores de escuelas públicas sobre el manejo de lesiones dentales traumáticas. Brasil.

Abraldes J.A. y Ortín, A. Conocimiento en primeros auxilios de los profesores de Educación Física en E.S.O. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte [Internet]. [Consulta 23 set 2019]. 2010; vol. 10 (38) pp. 271-283. Disponible en:

http://cdeporte.rediris.es/revista/revista38/artconocimiento156.htm

Vieira F Dias C. Effect of a single dental health education on the management of permanent avulsed teeth by different groups of professionals Dent Traumatol; 2006. 25(6): 262-71.

Quintana C. Manejo inmediato de la avulsión y fractura dentaria en niños: Información, actitud, experiencia previa de los padres y profesores [Tesis para Magister]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Odontología. 2007.

Published

2022-09-01
ESTADISTICAS
  • Abstract 84
  • DESCARGAR PDF (Español (España)) 81

How to Cite

Yarleque, F. G., Portilla Miranda, . S., & Salas Rojas, . M. (2022). Eficacia de un programa de capacitación en el nivel de conocimiento sobre Traumatismos Dentoalveolares en profesores de los centros educativos estatales "I.E Emblemática Honorio Delgado Espinoza” “I. E 40049 Coronel Francisco Bolognesi Cervantes” Cayma, Arequipa. Killkana Salud Y Bienestar, 6(3), 11–24. https://doi.org/10.26871/killcanasalud.v6i3.1141

Issue

Section

Artículos originales de investigación