Strategic Plan for MIPYMES using new technologies and 3Cs model

Authors

  • Cristian Cáceres Ortega Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanatecnica.v6i2.971

Abstract

The MSMEs in the city of Azogues have become the largest generators of employment and productivity thanks to the entrepreneurship of many people; however, not all of them carry out a marketing process that allows them to improve their productivity, which minimizes the profits and the objectives expected by the micro entrepreneurs. The main objective of this research is to develop a strategic plan based on new technologies and applying Kenichi Ohmae's 3C's model, focused on the Corporation, Competition and Customers. The use of Cloud Computing in the city of Azogues is analyzed. For which, a methodology of applicative character was used, field research for the collection of the necessary data. The results show that there is little knowledge about Cloud Computing in these companies, and most of them lack marketing planning, so it is important to implement a strategic plan to improve their productivity. A web services platform adjusted to the needs of these companies was implemented, which will serve as a starting point for their digital transformation. This concludes that the implementation of the 3 C's model and new technologies provide the opportunity to improve the commercial activities of these MSMEs, the effectiveness increases if there is external support from professionals in the area, who define what each company needs

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. Buenrostro y M. Hernández, «La incorporación de las TIC en las empresas. Factores de la brecha digital en las Mipymes de Aguascalientes,» Economía: teoría y práctica, vol. 50, pp. 101-124, 2019.

J. Cuenca, K. Matilla y M. Compte, «Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies,» Revista de Comunicación, vol. 19, nº 1, pp. 75-92, 2020.

M. Robles, M. Romero y N. Romero, «Efectos económicos y operativos preliminares del COVID-19 en las Mipymes de Sonora, México,» Economía, Sociedad y Territorio, vol. 21, nº 67, pp. 631-655, 2021.

A. Cabrera, J. Carrillo, P. Martínez y D. Guamán, «Towards Digital Transformation: Serverless Function Deployment Strategies,» Revista Facultad de Ingeniería, vol. 30, nº 56, p. e12776, 2021.

J. Maqueira y S. Bruque, «Environment determinants in business adoption of Cloud Computing,» Industrial Management & Data Systems, vol. 117, nº 1, pp. 228-246, 2017.

D. Arévalo, S. Nájera y E. Piñero, «La Influencia de la Implementación de las Tecnologías de Información en la Productividad de Empresas de Servicios,» Información tecnológica, vol. 29, nº 6, pp. 199-212, 2018.

M. Useche, L. Vásquez, F. Salazar y M. Ordóñez, «Fórmula estratégica empresarial para pymes en Ecuador ante la COVID-19,» Revista Universidad y Empresa, vol. 23, nº 40, pp. 167-188, 2021.

V. Acosta, B. Vega, M. González y L. Carmenate, «Tipos de Innovación como Estrategias de Adaptación al Dinamismo de los Mercados,» INNOVA Research Journal, vol. 5, nº 3, pp. 1-21, 2020.

E. Aucay y P. Herrera, «Nivel de uso de las redes sociales en el proceso de comunicación en las MIPES de Cuenca,» RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, vol. 7, nº 14, pp. 81-98, 2017.

S. Delgado, J. Lucas y C. Mero, «Utilidad de las plataformas virtuales en el desarrollo empresarial de las Mipymes del Cantón Montecristi,» Polo del Conocimiento, vol. 6, nº 7, pp. 450-467, 2021.

M. Martínez, «Acceso y uso de tecnologías de la información y comunicación en México: factores determinantes,» PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, vol. 8, nº 14, pp. 1-14, 2018.

M. López y R. Guerrero, «Cloud Business Intelligence and Analytics Model for smes in the Retail Sector in Peru,» Ingeniería Solidaria, vol. 14, nº 24, pp. 1-17, 2018.

J. Patiño y A. Valencia, «Modelo para la Adopción de Cloud Computing en las Pequeñas y Medianas Empresas del Sector Servicios en Medellín, Colombia,» Modelo para la Adopción, vol. 30, nº 6, pp. 157-166, 2019.

L. Solis y R. Robalino, «El papel de las PYMES en las sociedades y su problemática empresarial,» INNOVA Research Journal, vol. 4, nº 3, pp. 85-93, 2019.

K. Zambrano, «Las Pymes y su problemática empresarial,» Polo De Capacitación, Investigación Y Publicación, vol. 3, nº 8, pp. 3-24, 2018.

M. Valero, H. Hidalgo y P. Guevara , «La visión de las PYMES manufactureras del Ecuador,» RECIMUNDO, vol. 5, nº 3, pp. 249-256, 2021.

E. Arteaga, C. Herrera, Á. Villareal y P. López, «La Administración del Talento Humano en las Pymes en el Ecuador,» Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, vol. 5, nº 2, pp. 2309-2318, 2021.

A. Matas, «Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión,» Revista electrónica de investigación educativa, vol. 20, nº 1, pp. 38-47, 2018.

M. Loaiza, «Plan de Marketing Digital Utilizando el Modelo Canvas Para la Empresa Importadora y Comercializadora de Calzado Manuel Echeverría de la Ciudad de Santo Domingo,» Universidad Nacional de Loja, Loja, 2021.

J. Sánchez, G. Vázquez y J. Mejía, «La mercadotecnia y los elementos que influyen en la competitividad de las mipymes comerciales en Guadalajara, México,» Innovar, vol. 27, nº 65, pp. 93-106, 2017.

P. Palos, «Estudio organizacional del Cloud Computing en empresas emprendedoras,» 3C Tecnología, vol. 6, nº 2, pp. 1-16, 2017.

M. de León, S. Vázquez y J. Villa, «Factores que Afectan la Adopción de Tecnologías de Información en Micro y Pequeñas empresas: un Estudio Cualitativo,» RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, nº 22, pp. 20-36, 2017.

A. Díaz, I. Cruz, M. Gómez, M. Quiñones y A. Schmitz, «Transformación digital en distribución: Soluciones tecnológicas y estrategias competitivas,» Risti-Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, nº 24, p. 151–167, 2019.

P. Palos, F. Arenas y M. Aguayo, «La adopción de la tecnología cloud computing (SaaS): efectos de la complejidad tecnológica vs formación y soporte,» RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, nº 22, pp. 89-105, 2017.

B. Díaz, M. Rodríguez y J. Espinosa, «Modelo de capacidad en tecnologías de información en mipymes colombianas,» Innovar, vol. 29, nº 74, pp. 45-56, 2019.

Published

2022-05-05
ESTADISTICAS
  • Abstract 120
  • PDF (Español (España)) 108

How to Cite

1.
Cáceres Ortega C. Strategic Plan for MIPYMES using new technologies and 3Cs model. tecnica [Internet]. 2022 May 5 [cited 2024 Jul. 3];6(2):13-24. Available from: https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_tecnico/article/view/971