Impact of the implementation of quality management systems on the results of the research's substantive function at the Universidad Católica de Cuenca

Authors

  • SANTIAGO MOSCOSO BERNAL Universidad Católica de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanatecnica.v6i1.887

Abstract

Dynamics involved in the teaching-learning processes, together with the society requirements, globalization, and internationalization, which demand high standards in academic quality and efficient management of Higher Education Institutions (HEI), have led to the application of innovative processes for the development of substantive functions and their internal management models. In this context, the Quality Management Systems implemented in manufacturing and service industries have been adapted to the HEI, with the purpose of guaranteeing high levels of quality for the development of the internal processes of teaching, research, and linkage with society. In the case of the Catholic University of Cuenca, the implementation of quality management systems in the research processes has allowed guaranteeing an organic structure and adequate planning of activities focused on the development of research programs and projects. This has contributed to the establishment of a set of institutional policies that are reflected in an increase in the per capita scientific production rate of professors. The study covers the period from 2015 to 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Consejo de Educación Superior (CES), «LEY ORGANICA DE EDUCACION SUPERIOR, LOES,» Quito - Ecuador, 2018.

D. Acuña, C. Romero y D. López , «SISTEMA INTEGRAL DE GESTIÓN DE CALIDAD EN LA UNIVERSIDAD DE LA,» Telos, Maracaibo, 2016.

S. Moscoso Bernal, E. Pozo Cabrera, A. Cañizares Medina y P. Álvarez Guzhñay , Modelos de Autoevaluación, Cuenca - Ecuador: Centro de Esrudios Sociales de América Latina CESAL, 2021.

J. Alvarez, J. Fraiz y M. Del Río, «Implantación de un sistema de gestión de la calidad: beneficios percibidos.,» Revista Venezolana de Gerencia, pp. 379-407, 2013.

A. Ortiz Pérez, Procedimiento para la implantación de un sistema de gestión en universidades. Aplicación en la Universidad de Holguín (Master's thesis, Universidad de Holguín, Facultad de Ciencias Empresariales y Administración, Departamento de Ingeniería Industrial)., 2013.

ISO, «Norma ISO 9001:2015,» ISO, 2015.

ISO TOOLS, «ISO TOOL EXCELLENCE,» Abril 2021. [En línea]. Available: https://www.isotools.org/2017/03/30/iso-21001-nuevo-estandar-sistema-gestion-organizaciones-educativas/.

Fundación Europea para la Gestión de la Calidad (EFQM), «Modelo EFQM de Excelencia y Calidad en la gestión empresarial,» 2019. [En línea]. Available: http://www.efqm.es/.

CACES, Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas 2019., Quito: Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior., 2019.

S. Moscoso Bernal, E. Pozo Cabrera, P. Álvarez Guzhñay y L. Pauta Ayabaca, «Implementation of quality management systems as proposal towards academic quality. Case study: Universidad Católica de Cuenca,» International Symposium on Engineering Accreditation (ICACIT), 14 Mayo 2018.

Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior del Ecuador(CONEA), «Informe de Evaluación de Universidades,» CONEA, Quito, 2012.

Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superión (CEAACES), «Informe de Evalaución de Universidades y Escuelas Politécnicas,» CEAACES, Quito, 2014.

Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (CEACES), «Informe de Evaluación Universidad Catolica de Cuenca,» CEAACES, Quito, 2016.

Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (CACES), «Informe de Evaluación Universidad Catolica de Cuenca,» CACES, Quito, 2020.

Universidad Católica de Cuenca (UCACUE), «Universidad Católica de Cuenca,» Jefatura de Acreditación y Aseguramiento de la Calidad, 2020. [En línea]. Available: https://www.ucacue.edu.ec/ejes/administrativo/acreditacion-y-aseguramiento-de-la-calidad/. [Último acceso: 2021].

Universidad Católica de Cuenca (UCACUE) , «Manual de Procesos Misionales,» Cuenca - Ecuador, 2019.

Universidad Católica de Cuenca (UCACUE), «MANUAL DE USO DEL SISTEMA ERP UNIVERSITY,» Cuenca - Ecuador, 201.

J. Saravia, Y. Eguigure y M. Méndez, «La Pertinencia de la Oferta Académica de la Carrera de Educación Tecnológica en la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán,» Paradigma> Revista de Investigación Educativa, vol. 39, pp. 11-30, 2018.

Universidad Autónoma de Nuevo León, «Modelo Académico a Nivel Superior,» UANL, México, 2008.

Published

2022-01-31
ESTADISTICAS
  • Abstract 203
  • PDF (Español (España)) 235
  • HTML (Español (España)) 18

How to Cite

1.
MOSCOSO BERNAL S. Impact of the implementation of quality management systems on the results of the research’s substantive function at the Universidad Católica de Cuenca. tecnica [Internet]. 2022 Jan. 31 [cited 2024 Dec. 18];6(1):1-18. Available from: https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_tecnico/article/view/887

Issue

Section

Artículos original de investigación