Geogebra as a tool for improve in the learning of the field: Mathematical Domain of the Exam “Ser Bachiller”

Authors

  • Jean Paul Mata-Quevedo Universidad Católica de Cuenca, Ecuador
  • Andrés Sebastián Quevedo-Sacoto Universidad Católica de Cuenca, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkana_tecnica.v4i1.586

Abstract

The present article shows the analysis, the methodology and the results obtained from the group of students of the third year of Unified General Baccalaureate of the Particular Educational Unit "La Providencia" of the city of Azogues having accomplished as objective: to improve the learning of the students in the Mathematical Domain through the use of Geogebra, to meet this objective, the methodology has been taken as an online evaluation that simulates the Ser Bachiller exam, then observe the results referring to the Mathematical Domain and mark the thematic contents in which less scored, and so propose learning mechanisms with the help of Geogebra, and finally after carrying the learning process proceeds to perform a new simulation to show the new results, compare them and obtain conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

RUBIO, Leonela; PRIETO, Juan; ORTIZ B, José. La matemática en la simulación con geogebra. Una experiencia con el movimiento en caída libre. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, [S.l.], n. 5, p. 90-111, nov. 2015. ISSN 2386-4303. Disponible en: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1586/1320>.

Avecilla, F. B., Cárdenas, O. B., Barahona, B. V., & Ponce, B. H. (2015). GeoGebra para la enseñanza de la matemática y su incidencia en el rendimiento académico estudiantil. Revista Tecnológica - ESPOL, 28(5). Recuperado de http://rte.espol.edu.ec/index.php/tecnologica/article/view/429

De La Cruz Román, P. A. (2017). El software Geogebra en el desarrollo de la capacidad de resolución de problemas.

Inzunsa, C. S. (2014). GeoGebra: Una herramienta cognitiva para la enseñanza de la probabilidad. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Recuperado de: http://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/104.pdf.

Rubio, L., Prieto, J., & B, J. O. (2015). La matemática en la simulación con geogebra. Una experiencia con el movimiento en caída libre. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 0(5), 90-111.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2010). Habilidades y competencias del siglo XXI para los nuevos aprendices del nuevo milenio en los países de la OCDE. París: Instituto de tecnologías educativas.

Ejecutivo, D., & Delgado, R. C. REGLAMENTO GENERAL A LA LEY ORGANICA DE EDUCACION SUPERIOR (2011). Retrieved from www.ces.gob.ec

El Telégrafo. (2014). Pruebas ‘Ser bachiller’ se tomarán desde mañana (Infografía). Retrieved March 29, 2019, from https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/sociedad/6/pruebas-ser-bachiller-se-tomaran-desde-manana-infografia

INEVAL. (2017). Ser Bachiller 2017 Ficha técnica y conceptual Descripción Aspectos generales. Ineval. Retrieved from http://www.evaluacion.gob.ec/evaluaciones/wp-content/uploads/2017/07/Ineval_fichaSBAC17_20170224.pdf

Published

2020-04-03
ESTADISTICAS
  • Abstract 135
  • pdf (Español (España)) 161
  • audio español (Español (España)) 51

How to Cite

1.
Mata-Quevedo JP, Quevedo-Sacoto AS. Geogebra as a tool for improve in the learning of the field: Mathematical Domain of the Exam “Ser Bachiller”. tecnica [Internet]. 2020 Apr. 3 [cited 2024 Jul. 3];4(1):9-14. Available from: https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_tecnico/article/view/586

Issue

Section

Artículos original de investigación