Philosophy of technology, from social relevance
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkana_tecnica.v3i3.585Abstract
Sciences as they would define their object of study became independent of philosophy, which served as their mother. Therefore, history, philosophy, theology, psychology, technology, research, among others, now appear from a disciplinary perspective. This work reflects on the Philosophy of technology, from social relevance, which begins with an analysis of the categories of traditional philosophy: ontology, epistemology, teleology and axiology, then it requires relevant facts and events that have been decisive for the establishment of stages in the history of science in general. The historical stages of philosophy, literature and other sciences are the ancient, pre-modern, modern and postmodern. The messages issued within the communication process developed by the human being, constitutes another of the axes to establish stages such as oral, scriptural and electronic, which are particularized in analog and digital, to strengthen the philosophical foundation of each of these stages. The research, despite its chronological journey, from ancient times to these days, responds to a diachronic approach and transcends the transdisciplinary; moreover, when facts or events are required, that appears at one stage, constitutes the relevant of the next, or the opposite, that belonging to this stage, was antecedent of the immediate previous. It concludes with a contribution to scientific theory with the conceptualization of technology with social relevance, since it is, philosophically based on its use for the benefit of society and the individual, as well as being a transcendent axis in contributing to the requirements, context needs and problems. Technology philosophy is the hope to reduce the gaps generated between nations and individuals and technology itself.
Downloads
References
Aguilar, F. (2011). Reflexiones filosóficas sobre la tecnología y sus nuevos escenarios. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación (en línea), 123-174. Retrieved agosto 22, 2019, from https://doi.org/10.17163/soph.n11.2011.06
Boulnois, O. (2016). ¿Qué hay de nuevo? La Edad Media. Universitas Philosophica, 33(67), 321-350. doi:doi:10.11144/Javeriana.uph33-67.qnem
Bunge, M. (2007). Diccionario de filosofía (Cuarta ed.). (M. D. Rodríguez, Trans.) México, D.F., México: Siglo XXI.
Burbules, N., & Callister, T. (2008). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Buenos Aires, Argentina: Graniza.
Cobo, C., & Moravec, J. (2011). Aprendizaje invisible: hacia una nueva ecología de la educación.
Barcelona, España: COL-LECCIÓ TRANSMEDIA XXI. Retrieved from www.aprendizajeinvisible.com
Cotino, L. (2012). El derecho a la educación como derecho fundamental. Especial atención a su dimensión social prestacional. Madrid, España: Centro de estudios políticos y constitucionales.
Espinosa, Á., Luna, M. E., & Mata, V. (1992). Pertinencia y uso del marco teórico en la investigación. In M. Martínez, F. Fierro, & M. d. Luna, Maestría en tecnología educativa. Módulo propedéutico (pp. 443-465). México, D.F., México: ILC
Gacel-Ávila, J. (2018). Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. Conferencia regional de educación superior de Amárica Latina y el caribe (pp. 45-85). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. https://doi.org/10.14482/esal.2.10151
González Álvarez, Á. (1971). Manual de historia de la filosofía (Tercera ed.). Madrid, España: Gredos S. A.
McLuhan, M., & Powers, B. R. (1995). La aldea global: transformaciones en la vida y los medios de comunicación mundiales en el siglo XXI (Tercera ed.). (C. Ferrari, Trans.) Barcelona, España: Gedisa. Retrieved from ISBN: 84-7432-403-3 https://doi.org/10.4185/cac111
Parnaso. (1972). Diccionario Sopena de Literatura (Vols. III (M-Z)). Barcelona, España: Ramón Sopena S/A.
Romero, L., Aguaded, I., & Gadea, W. (2016). Crear conciencia informativa: usos y abusos del consumo de información en la era digital. In J. A. Nicoletti, Desafíos en educación superior (pp. 153-165). Buenos Aires, Argentina: UNLaM.
Sarramona, L. (1992). Ciencia y tecnología en educación. In M. Martínez, F. Fierro, & M. d. Luna, Maestría en tecnología educativa. Módulo propedéutico (pp. 25-36). México, D.F., México: ILCE.
Tabares, J., & Correa, S. (2014). Tecnología y sociedad: una aproximación a los estudios sociales de la tecnología. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 9(26), 129-144. Retrieved agosto 22, 2019, from https://doi.org/10.22430/21457778.382
Published
- Abstract 140
- pdf (Español (España)) 169
- AUDIO ESPAÑOL (Español (España)) 28