General stability analysis of the sector La Concordia Bridges
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanatecnica.v6i2.1107Keywords:
hidrology, soil, structural stability, undermining, watershedAbstract
This research details the compilation, analysis and processing of results of different aspects of the bridges of the 16 de Abril avenue in Concordia sector of the Azogues city, to estimate conditions that will allow establishing factors that compromise their stability. To meet the objectives, review processes of existing documentation, collection and generation of data on natural, physical and anthropogenic aspects that influence the useful life of a bridge are determined. The study determines the conditions that influence the infrastructure and superstructure of the bridges, hydric and hydrological conditions, soil characteristics in the defined limits given by the topography. Among the results of this investigation are mainly the conditions presented by the sector, land use, the resistance of the material in the area, current conditions of scour, delimitation of the hydrographic basin that influences the flow of water as well as the average flow. from the river ; The investigation began in September 2018 and ended in April 2022. All these aspects made it possible to determine whether the bridges on 16 de Abril avenue la Concordia sector are stable; although other criteria are also presented, such as reliability, level of service and signal status that the bridges are currently providing to users of the sector and to the population of Azogues in general.
Downloads
References
S. Hasan and E. Elwakil, “Stochastic regression deterioration models for superstructure of prestressed concrete bridges in California,” Journal of Structural Integrity and Maintenance, vol. 4, no. 2, pp. 97–108, 2019. [Online]. Available: https://doi.org/ 10.1080/24705314.2019.1603194
W. Kim, J. A. Laman, F. Zareian, G. Min, and D. H. Lee, “Influence of construction joint and bridge geometry on integral abutment bridges,” Applied Sciences (Switzerland), vol. 11, no. 11, 2021.
Ministerio de Transporte y Obras Públicas, “Ampliación Y Mejoramiento De La Avenida 16 De Abril De La Ciudad De Azogues,” 2016. [Online]. Available: https://www.obraspublicas.gob.ec/Análisis General de Estabilidad de los Puentes Sector La Concordia 43 wp-content/uploads/downloads/2017/01/ LOTAIP_12_ PROYECTO-AV.-16-DEABRIL.pdf
American Association of State Highway Transportation Officials, “AASHTO LRFD Bridge Design Specifica- tions, 8th Edition - Table of Contents and Introduction,” p. 74, 2017.
S. S. Khedmatgozar Dolati and A. Mehrabi, “FRP sheet/jacket system as an alternative method for spli- cing prestressed-precast concrete piles,” Case Studies in Construction Materials, vol. 16, jun 2022.
E. Amendaño, “Propuesta de gestión del recurso hídrico de la vertiente la merced para el desarrollo sostenible, provincia de pichincha, cantón mejía, parroquia cutuglagua,” 2018.
O. Hamza, “Geotechnical assessment strategy for bridge maintenance—case study,” Bearing Capacity of Roads, Railways and Airfields, pp. 2289–2298, 2017.
A. Bravo, Propuesta del manejo integral para la micro- cuenca hidrográfica del río Burgay bajo, provincia del Cañar. Universidad Politécnica Salesiana, 2019.
Determinación de ecuaciones para el cálculo de intensidades máximas de precipitación, Instituto nacional de meteorología e hidrología, 2019.
VOLUMEN N° 2 LIBRO A NORMA PARA ESTUDIOS Y DISEÑOS VIALES, Ministerio de Transporte y Obras Públicas, 2013.
M. Villón, Hidrología. Instituto Tecnológico de Costa Rica, 2004.
G. A. D. AZOGUES, “PLAN NACIONAL DE DESARROLLO Y ORDENAMIENTO Territorial”. Gobierno autonomo descentralizado del cantón Azogues, 2018.
IGM, Mapa Geológico de Azogues. ”Escala 1:10000” Instituto Geográfico Militar, 2017.
F. DARQUEA, Determinación del grado de absorción de los materiales áridos provenientes de la cuenca del río Paute y Jubones y su incidencia en los costos de producción de mezclas asfálticas. Universidad de Cuenca, 2017.
C. Fernández, L. Alcides, and M. Paul, “Influencia del método de estimación en el coeficiente de manning para cauces naturales.” INGENIERÍA HIDRÁULICA Y AMBIENTAL, pp. 17-31, 2018.
GAD Azogues, “PLAN NACIONAL DE DESARROLLO Y ORDENAMIENTO TERRITORIAL,” 2018.
R. Pacheco, E. Quiala, and I. Martínez, “Determinación del parámetro número de curva en la cuenca las coloradas en un entorno sig.” INGENIERÍA HIDRÁULICA Y AMBIENTAL, pp. 60-71, 2018.
L. Timbe and E. Timbe, “Mapeo del peligro de inundación en ríos de montaña, caso de estudio del río Burgay,” Maskana, vol. 3, no. 1, pp. 87–96, 2012. Revista Killkana Técnica. Vol. 6, No. 2, mayo-agosto, 2022 Cabrera, Boris y cols. 44
M. Sasidharan, A. K. Parlikad, and J. Schooling, “Risk-informed asset management to tackle scouring on bridges across transport networks,” Structure and Infrastructure Engineering, vol. 0, no. 0, pp. 1– 17, 2021. [Online]. Available: https://doi. org/10.1080/15732479.2021.1899249
R. K. Garg, S. Chandra, and A. Kumar, “Analysis of bridge failures in India from 1977 to 2017,” Structure and Infrastructure Engineering, vol. 18, no. 3, pp. 295–312, 2022. [Online]. Available: https: //doi.org/ 10.1080/15732479.2020.1832539
INEN, Reglamento Técnico Ecuatoriano RTE INEN 004. Instituto Nacional de Normalización, 2012.
Servicio Ecuatoriano de Normalización INEN, “CÓDIGO DE PRÁCTICA PARA ALUMBRADO PÚBLICO,” 1987.
P. Vélez, Comprobación de las correlaciones de la presión de expansión con las propiedades índices en suelos del sector Challuabamba, Cuenca, recomendaciones para la construcción de cimentaciones. Universidad de Cuenca, 2012.
Ministerio de Trasporte y Obras Públicas, Volumen 5 Procedimientos de Operación y Seguridad Vial. MTOP, 2013. [Online]. Available: https://www.obraspublicas.gob.ec/wp-content/uploads/ downloads/2013/12/01-12-2013_Manual_ NEVI-12_ VOLUMEN_5.pdf
Downloads
Published
- Abstract 217
- PDF (Español (España)) 185