Digital solutions for educational inclusion for people with visual impairment

Authors

  • Marlon Bermejo Estudiante
  • Diego Leon Pacheco estudiante
  • Jacobo Minchala González estudiante
  • Edwin Lema Lema estudiante

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanatecnica.v7i2.1067

Keywords:

Discapacidad, Educación Inclusiva, Herramientas tecnológicas, JAWS, Magic, ZoomText.

Abstract

This study defines what is considered as visual impairment and what are its types, characteristics, causes and how many people suffer from this worldwide according to the World Health Organization and within Ecuador according to CONADIS gives us a total of 11.47% of the population suffering from this disability, focusing on what are the impacts that people have when they decide to study higher education and how the advancement of technologies can provide assistance through the use of tools for this work focuses within the Catholic University of Cuenca identifying students who have visual cases within the institution and performing data collection methods such as interviews, observation, literature review and documentation, observation, literature review and documentation taking into account previous studies in other countries such as Colombia, Venezuela and how ICTs have led to a development within their university studies and society taking into account the tools and making comparisons to give as a result a recommendation that can serve as support because with the help of new technologies can have greater interaction between students and teachers and thus reinforcing their learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

“La OMS presenta el primer Informe mundial sobre la visión.” https://www.who.int/es/news/item/08-10-2019-who-launches-first-world-report-on-vision (accessed Mar. 05, 2022).

“Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades – CONADIS.” https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/ (accessed Mar. 05, 2022).

C. I. Pérez Ruiz, C. Duk, and L. Hernández, “La respuesta educativa a los estudiantes con discapacidad visual,” Fund. Mapfre, 2010, [Online]. Available: https://www.oei.es/historico/inclusivamapfre/DIN_discapacidad_VISUAL.pdf.

R. Latinoamericana De Psicología Volumen, “Autoconcepto de estudiantes con discapacidad.”

“La utilización del software JAWS en estudiantes con discapacidad visual - Dialnet.” https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8158079 (accessed Mar. 05, 2022).

“Vista de Interacción emocional de personas no videntes utilizando visión artificial.” https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/657/840 (accessed Mar. 05, 2022).

D. Fuenmayor, “Accesibilidad a las tecnologías de información y comunicación por los discapacitados visuales Accessibility to Information and Communication Technologies for the Visually Impaired,” pp. 143–155, 2010.

S. Patricia, A. Zúñiga, V. García Martínez, and J. Izquierdo, “La incLusión educativa de ciegos y baja visión en eL niveL superior. un estudio de caso,” Accessed: Apr. 01, 2022. [Online]. Available: http://www.sinectica.iteso.mx/.

“UNIVERSIDAD POLITÉCNICA SALESIANA SEDE QUITO CARRERA: INGENIERÍA DE SISTEMAS Trabajo de titulación previo a la obtención del título de: Ingenieros de Sistemas TEMA: APLICACIÓN ANDROID DIRIGIDA A PERSONAS NO VIDENTES PARA QUE TENGAN MAYOR AUTONOMÍA AL MOMENTO DE COMBINAR LOS COLORES DE SU VESTIMENTA DIARIA.”

A. V Basantes, F. E. Guerra, M. E. Naranjo, and D. K. Ibadango, “Los Lectores de Pantalla: Herramientas Tecnológicas para la Inclusión Educativa de Personas no Videntes Screen Readers: Technological Tools for the Educational Inclusion of Blind People,” vol. 29, no. 5, pp. 81–90, 2018, doi: 10.4067/S0718-07642018000500081.

C.-O. Víctor Hugo, “Rev Méd-Cient ‘Luz Vida’ OFTALMOLOGÍA OPHTHALMOLOGY CAUSAS DE DISCAPACIDAD VISUAL EN CAMPAÑA DE PREVENCIÓN DE CEGUERA, FUNDACIÓN BOLIVIANA DE OFTALMOLOGÍA 2012 CAUSES OF VISUAL IMPAIRMENT IN CAMPAIGN TO PREVENT BLINDNESS, OPHTHALMOLOGY BOLIVIAN FOUNDATION 2012,” vol. 3, no. 1, 2012.

“‘EL ESCOLAR CON DISCAPACIDAD VISUAL’ AUTORÍA ANTONIA RAYA MEDINA.”

“INTERACTUANDO CON EL BRAILLE Orientaciones Generales para la Enseñanza del Sistema de Lectoescritura Braille.”

I. Mart, B. Delfina, and P. Chac, Braille Ismael Martínez-Liébana. 2004.

W. López Mainieri, “Braille y tecnología El sistema de lectoescritura braille en la sociedad tecnológica,” Artículo, vol. 216, no. 1132–2012, pp. 46–51, 2014, [Online]. Available: http://riberdis.cedd.net/handle/11181/4223.

“La investigacion Cualitativa.”

R.E.Skate, “Investigacion con estudio de casos.” https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Investigacion-con-estudios-de-caso.pdf (accessed Mar. 02, 2022).

“Lógica y Metodología de las Ciencias Sociales.”

“TECNICAS DE RECOLECCIÓN DE DATOS.”

M. Olivos, “Tecnicas de recoleccion de,” Uaem, p. 39, 2015.

L. A. Sabatés1 and J. S. Roca2, “La revisión de la literatura científica: Pautas, procedimientos y criterios de calidad.”

J. A. Muñoz, “Las TIC y la discapacidad visual,” Apl. las Tecnol. la Inf. y las Comun. en la vida diaria las Pers. con Discapac., pp. 293–308, 2012, [Online]. Available: http://ruc.udc.es/bitstream/2183/13227/1/CC-127_art_18.pdf.

M. E. Lázaro Jiménez, “‘El uso de las TIC (Tecnologías de la información y la comunicación) para los jóvenes con discapacidad.’”

G. Del Usuario, “ZoomText Derechos del Autor,” 2019.

“MAGic – compartolid.es.” https://www.compartolid.es/magic/ (accessed Mar. 16, 2022).

“jaws-product-image.jpg (480×480).” https://3.bp.blogspot.com/-RvKBBBLZsyM/XGrwIGaoqnI/AAAAAAAAAMo/CcXpaVVh-GgP_V5Mmn2X3g8n-8bgjIkzgCLcBGAs/s1600/jaws-product-image.jpg (accessed Mar. 05, 2022).

“JAWS® – Libertad Científica.” https://www.freedomscientific.com/products/software/jaws/ (accessed Mar. 05, 2022).

Published

2024-01-16
ESTADISTICAS
  • Abstract 33
  • PDF (Español (España)) 25

How to Cite

1.
Bermejo M, Leon Pacheco D, Minchala González J, Lema Lema E. Digital solutions for educational inclusion for people with visual impairment. tecnica [Internet]. 2024 Jan. 16 [cited 2024 May 20];7(2). Available from: https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_tecnico/article/view/1067

Issue

Section

Artículos original de investigación