Overcoming the graduate of Medicine in relation to Natural and Traditional Medicine. News and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26871/killcana_salud.v4i2.639

Abstract

Introduction: The Natural and Traditional Medicine development achievement in the country, makes it necessary to form professionals with proper knowledge and practical skills to offer quantity and quality assistance services. Objective: To evaluate the Natural and Traditional Medicine (NTM) didactic application methods in the teaching-learning process to conduct prospective intervention studies in the NTM speciality students. Evaluations were applied at the beginning and end of the course to determine NTM knowledge and use it in the health area of the Gustavo Aldereguia Lima polyclinic. Methodology: Surveys were applied to four graduating classes of the speciality. Out of 242 doctors and other health professionals survey respondents, did not know the NTMs application, and 23 of them belonged to the primary health care of polyclinic Gustavo Aldereguia Lima. Results: Training in NTM has been diffuse and inconsistent, so it is essential to teach to the different specialities medical graduates about the advantages and benefits that low-cost and easy application treatments have to offer, especially in the event of war or natural disasters. Other advantages are the near absence of side effects and the fact that there is no risk of addiction. Conclusions: The impact on the explored areas of the graduated classes that were studied was positive. For the training of the MNT Medicine graduates, it is necessary to establish links and prioritize the organization of professional improvement in logic and coherent manner, considering the institution's specific objectives, the individual needs and potentiality, in order to achieve these goals and the particularities of the professional activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Bernardo Cervantes-Palomino, Universidad de Las Tunas, Cuba

Licenciado en Enfermería. Máster en Medicina Natural Tradicional y Bioenergética. Profesor asistente. Investigador agregado.

Arlett María Iglesias-Torres, Hospital General Dr. Liborio Panchana Sotomayor, Ecuador

Dra. en Medicina. Especialista en Neonatología. Máster en Atención Integral al Niño. Profesor asistente

Yuniel Rojas-López, Unidad Educativa Cristo Rey, Ecuador

Licenciado en Educación. Especialidad Lengua Extranjera.  

References

Constitución de la República de Cuba fue publicado en la Gaceta Oficial de la República de Cuba, edición Extraordinaria número 3 de 31 de enero de 2003. https://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/es/cu/cu054es.pdf

(Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba, Resolución Ministerial 132/2004:3)

La preparación profesional en educación ambiental para el desarrollo sostenible de los docentes de la especialidad zootecnia veterinaria. Teresita Marina Martín Santos Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Educación Ambiental Santa Clara, 2014 ISP Félix Varela Villa Clara). http://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/2667/1260_MatinSantos2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bernaza Rodríguez G. ISSN 0257-4314, Vol. 25, Nº 3, 2005, págs. 23-36 Modelo de Superación Profesional para el perfeccionamiento de habilidades comunicativas en docentes de la Secundaria Básica. (Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas) ISP Félix Varela Villa Clara. 2003.

Bernaza Rodríguez, G.J. Y Francisco Lee. El proceso de enseñanza aprendizaje en la educación posgrado: reflexiones, interrogantes y propuestas de innovación. En: El posgrado, su organización y gestión de calidad. Universidad Autónoma de Sinaloa. México. 2002.

Bernaza Rodríguez G. Una concepción didáctica basada en el aprendizaje colaborativo para la educación de posgrado. Revista cubana de educación superior, ISSN 0257-4314, Vol. 25, Nº 3, 2005, págs. 23-36

Bernaza Rodríguez G, Guerra Hernández A, Caballero Carrillo R, Dopico Mateo I, Martínez Hernández G.M. Una práctica renovadora Educación: una revista cubana que hace esencia de pensamiento, ISSN 0138-8029, Nº. 136, 2012, págs. 38-47

Bernaza Rodríguez G, Carolina Douglas. Un paso más hacia las tareas docentes en el posgrado Revista Iberoamericana de Educación, ISSN-e 1681-5653, Vol. 71, Nº. 1, 2016 (Ejemplar dedicado a: Educación infantil (I)

Published

2020-08-06
ESTADISTICAS
  • Abstract 165
  • pdf (Español (España)) 146
  • Audio en español (Español (España)) 38

How to Cite

Cervantes-Palomino, A. B., Iglesias-Torres, A. M., & Rojas-López, Y. (2020). Overcoming the graduate of Medicine in relation to Natural and Traditional Medicine. News and perspectives. Killkana Salud Y Bienestar, 4(2), 11–16. https://doi.org/10.26871/killcana_salud.v4i2.639

Issue

Section

Artículos originales de investigación

Most read articles by the same author(s)