Características conductuales del paciente odontopediátrico: Flujograma de abordaje clínico

Authors

  • Jessica Orellana Carrera de Odontología Universidad Católica de Cuenca Campus Azogues
  • Paola Ordoñez Carrera de Odontología Universidad Católica de Cuenca Campus Azogues
  • Priscilla Medina Sotomayor Carrera de Odontología, Universidad Católica de Cuenca, Campus Azogues
  • Vanesa Montesinos Carrera de Odontología Universidad Católica de Cuenca Campus Azogues
  • Xavier Inga Carrera de Odontología Universidad Católica de Cuenca Campus Azogues

DOI:

https://doi.org/10.26871/killcanasalud.v6i2.834

Keywords:

odontopediatría, conducta niño, abordaje farmacológico, temperamento niño, miedo dental

Abstract

Oral diseases affect more than half the population and according to reports from the World Health Organization, at least 530 million children suffer from dental caries. Pediatric dentistry has become a fundamental practice to treat exclusively children and adolescents who require greater understanding and skill. The evaluation of the cognitive-behavioral characteristics of the pediatric dental patient is presented as a key point in the development of the clinical approach, allowing the specialist to take the pertinent measures and tools for the personalized treatment of the child who demands the use of pharmacological techniques or not. Objective: To identify the most common behavioral characteristics in pediatric dentistry patients to determine the appropriate pharmacological and non-pharmacological techniques for an effective approach in pediatric dentistry. Methodology: bibliographic search in the databases Scopus, Pubmed, Scielo with the keywords: pediatric dentistry behavior, non-pharmacological techniques, behavioral theory, fear management and articles published in the period from 2016 to 2021 were included. A total of 73 bibliographic sources that were subsequently analyzed. Common temperaments and behaviors in infants and the influencing factors during dental consultation were identified and based on this, a flow chart for pharmacological and non-pharmacological care for pediatric patients was developed. Conclusions: The child's emotions should be considered to determine its pharmacological approach or not. The tell-show-do technique is the most effective without the use of drugs, while nitrous oxide or analgesia is the most commonly used pharmacological approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cameron A, Widmer R. Manual de odontología pediátrica. 3rd ed. Barcelona: Elsevier Mosby; 2010.

Ramos K, Alfaro L, Tirado L, González F. Habilidades sociales y conducta en niños durante la consulta odontológica en un centro docente-asistencial, Cartagena (Colombia). Revista Facultad de Odontología Universidad de Antioquia. 2015:27(1),86-107.

Alarco L, Casas L, Reyes M, Ramírez M. Uso de dos técnicas alternativas de manejo de conducta: musicoterapia y distracción audiovisual, en el control y manejo de ansiedad en pacientes pediátricos de 5 a 10 años. Revista de Odontopediatra Latinoamericana. 2017: 7(1).

Academia estadounidense de odontología pediátrica. Manual de referencia de odontología pediátrica. Mejores Prácticas: Guía de Comportamiento. Chicago: Academia estadounidense de odontología pediátrica; 2015.

La Asociación Latinoamericana de Odontopediatría. Manual de referencia para procedimientos clínicos en odontopediatría. 1st ed. Sao Paulo: Livraria Santos Editora Ltda.; 2010.

Bartolomé B, Vilar C, Cañizares V, Torres L. Técnicas en el manejo de la conducta del paciente odontopediátrico. Cient. Dent. 2020: 17(1), 27-34.

Robins R, John O, Caspi A, Moffitt T, Stouthamer-Loeber M. Resilient, overcontrolled, and undercontrolled boys: Three replicable personality types. Journal of Personality and Social Psychology. 1996; 70(1), 157–171.

Lopera M, Cardeño V, Muñetones D, Serna E, Díaz M, Bermúdez P. Manejo de la conducta del paciente pediátrico por estudiantes de la Facultad de Odontología, Universidad Cooperativa de Colombia, Medellín, 2012. Rev Nac de Odont. 2013; 9(16), 59-65.

Otazú C. El proceso de enseñanza-aprendizaje de manejo de conducta. Odontol Pediatr. 2019; 18(2), 35 - 43.

Bordoni N, Escobar A, Castillo R. Odontología pediátrica: la salud bucal del niño y el adolescente en el mundo actual. 1st ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana; 2010.

Dean J. McDonald, Avery Odontología pediátrica y del adolescente. 10th ed. Madrid: Elsevier; 2018.

Kliegman R, Stanton B, St. Geme J, Schor N. Nelson tratado de pediatría. 20th ed. Barcelona: Elsevier; 2016.

Muñoz V, Valenzuela P, Rasse A. Imaginarios, creencias y actitudes que influye en la consulta odontopediátrica en menores de 3 años. Int J Inter Dent. 2020; 13(1), 06-08.

Hockenberry M, Wilson D, Rodgers C. Enfermería pediátrica Barcelona: Elsevier; 2019.

Alberdi I, Pelaz A. Emocionalidad y temperamento en el trastorno por déficit de atención con o sin hiperactividad. Rev Neurol. 2019; 69, 337-41.

Babadagi Z, Karabekiroglu K, Ucar F, Say G, Yuce M, Yildirim Z. Associations Between Father Temperament, Character, Rearing, Psychopathology and Child Temperament in Children Aged 3–6 Years. Psychiatric Quarterly. 2018; 89(3), 5-8.

Robins R, John O, Caspi A, Moffitt T, Stouthamer-Loeber M. Resilient, overcontrolled, and undercontrolled boys: Three replicable personality types. Journal of Personality and Social Psychology. 1996; 70(1), 157–171.

Prokasky A, Rudasill K, Molfese V, Putnam S, Gartstein M, Rothbart M. Identifying child temperament types using cluster analysis in three samples. Journal of Research in Personality. 2017; 67, 190-201.

Fonseca L, Sanchis C. Análisis comparativo entre las distintas escalas de valoración de comportamiento, Ansiedad y Miedo Dental en Odontopediatría. Revisión Bibliográfica. Therapeía. 2013;8(2), 81-95.

Ledesma K, Villavicencio E. Ansiedad y miedo ante el tratamiento odontológico en niños. Revista OACTIVA UC Cuenca. 2017; 2(1), 69-78.

Álvarez M, Castro P, González C, Álvarez E, Campo M. Conductas disruptivas desde la óptica del docente: validación de una escala. Anales de Psicología. 2016; 32(3), 855-862.

Nogales I. Actuaciones disruptivas en educación secundaria: un análisis para mejorar la convivencia escolar. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. 2015; 5(10), 160-181.

Del Cisne K, Macas M, Espinoza E. Conducta disruptiva. Rev Metropl Cienc Aplica. 2020; 3(2), 224-232.

Centro de Práctica Basada en la Evidence de la Universidad de Vanderbilt. Tratamiento de los trastornos de conducta disruptiva en niños y adolescentes. AHRQ; 15(17), 1-13.

Townsend J, Wells M. Behavior guidance for the pediatric dental patient. In Nowak J, Christensen J, Mabry T, Townsend J, Wells M. Pediatric Dentistry. Philadelphia: Elsevier ; 2019. p. 617

Veerkamp J, Wright G. Children’s Behavior in the Dental Office. In Wright G KA. Behavior management in dentistry for children. Ames: Wiley Blackwell; 2014. p. 248.

Tsoi K, Wilson S, Thikkurissy S. A Study of the Relationship of Parenting Styles, Child Temperament, and Operatory Behavior in Healthy Children. Journal of Clinical Pediatric Dentistry. 2018; 42(4), 273–278.

Lee D, Kim J, Yang Y. The Influence of Parenting Style on Child Behavior and Dental Anxiety. Pediatric Dentistry. 2018; 40(5), 327-33.

Goettems M, Zborowski E, Costa F, Costa V, Torriani D. Nonpharmacologic Intervention on the Prevention of Pain and Anxiety During Pediatric Dental Care: A Systematic Review. Academic Pediatrics. 2017; 17(2), 110–119.

Cianetti S, Paglia L, Gatto R, Montedori A, Lupatelli E. Evidence of pharmacological and non-pharmacological interventions for the management of dental fear in paediatric dentistry: a systematic review protocol. BMJ Open. 2017; 7 (2), 28-41.

Published

2022-05-01
ESTADISTICAS
  • Abstract 81
  • DESCARGAR PDF (Español (España)) 74

How to Cite

Orellana, J., Ordoñez, P., Medina Sotomayor, P., Montesinos, V., & Inga, X. . (2022). Características conductuales del paciente odontopediátrico: Flujograma de abordaje clínico. Killkana Salud Y Bienestar, 6(2), 67–76. https://doi.org/10.26871/killcanasalud.v6i2.834

Issue

Section

Artículos de revisión bibliográfica

Most read articles by the same author(s)