Norms and family demands with adolescents who present behavioral problems in UDIPSAI. September 2017- January 2018
DOI:
https://doi.org/10.26871/killcana_salud.v2i2.261Abstract
OBJECTIVE: to show the results of family norms and requirements used with adolescents who present behavioral problems in the Unit of Diagnosis and Research Psychopedagogical and Support for Inclusion (UDIPSAI) who have been previously diagnosed and who do not present symptoms that may characterize a disorder specific. MATERIALS AND METHODS: To carry out this research, the qualitative-quantitative methodology was used, the sample is of 50 parents or representatives and 50 adolescent children since the Scale of Norms and Requirements is intended for both parents and children; This scale aims to evaluate the inductive, rigid and indulgent factors of parenting styles in the family system. RESULTS: the perception of young people about family norms and requirements corresponds to the inductive factor, followed by the rigid factor and finally the indulgent factor. CONCLUSIONS: conduct workshops in educational institutions and centers related to comprehensive family care.
Downloads
References
López, S., Fernández, A., Vives, C., & Rodríguez O. Prácticas de crianza y problemas de conducta en niños de educación infantil dentro de un marco intercultural. Redalyc. 2012;28:55–6.
Raya AF, Pino J, Herruzo J. La agresividad en la infancia: el estilo de crianza parental como factor relacionado. Eur J Educ Psychol No [Internet]. 2009;2(3):213. Disponible en: www.ejep.es
Torío López S, Peña Calvo JV, Inda Caro M. Estilos de educación familiar. Psicothema [Internet]. 2008;20(1):62–70. Disponible en: http://web.b.ebscohost.com/abstract?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=15763080&AN=113959988&h=96JZTRmlxlOVimd9aGxx7oid6%2BTIjsotxHVxSFvngXtrRXFxkSEbfCMrS0Gy3%2BDQD5VF2c5QNrfWgmUfVsauOA%3D%3D&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal
Izedin-Bouquet R, Pachajoa-Londoño A. Pautas , Prácticas Y Creencias Acerca De Crianza ... Ayer Y Hoy. Liberabit [Internet]. 2009;15(2):109–15. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v15n2/a05v15n2.pdf
Valenzuela, M., Ibarra , A., Zubarew, T., & Correa L. Prevención de conductas de riesgo en el Adolescente: Rol de familia. Scielo. 2013;22.
Borrás T. Adolescencia: definición, vulnerabilidad y oportunidad. scielo. 2014;18.
Limones I. Adolescentes y percepción de sí mismo: la construcción de una imágen realista de la adolescencia desde la familia y la escuela. Dialnet. 2011;11.
Zárate, Laura; Rivera, Elsa; González, María; León D. Problemas de conducta más frecuentes en jóvenes de secundaria. UNAM. 2009;12.
Martínez, Isabel; Fuentes, María C.; García, Fernando; Madrid I. estilo de socialización familiar como factor de prevención o riesgo para el consumo de sustancias y otros problemas de conducta en los adolescentes españoles. Adicciones. 2013;25.
Puello Scarpati M, Silva Pertuz M. Límites, reglas, comunicación en familia monoparental con hijos adolescentes. Divers Perspect en Psicol. 2014;10(2):225–46.
Garnica G, Robles R, Sánchez J, Juárez F. Mejoramiento de contingencias parentales y reducción de problemas conductuales en adolescentes. = Parental contingencies improvement and behavioral problems reduction in adolescents. Psicol Iberoam [Internet]. 2013;21(1):79–87. Disponible en: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=psyh&AN=2014-01049-008&lang=es&site=ehost-live&scope=site%5Cngusgajale@hotmail.com
Ramírez M. padres y desarrollo de los hijos: practicas de crianza. Scielo. 2005;31.
Montañés M, Bartolomé R, Montañés J, Parra M. Influencia Del Contexto Familiar En Las Conductas Adolescentes. Ensayos. 2008;17:397.
Oliva Delgado A, Parra Jiménez A, Sánchez-Queija I, López Gaviño F. Estilos educativos materno y paterno: evaluación y relación con el ajuste adolescente. An Psicol [Internet]. 2007;23(1):49. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2312605&orden=121144&info=link%5Cnhttp://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=2312605
Jiménez MJ. Estilos Educativos Parentales y su implicación en diferentes trastornos. 2010;1–32. Disponible en: http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/ishare-servlet/content/bfbb12cc-abc8-489e-8876-dd5de0551052
Álvarez M. Prácticas educativas parentales : autoridad familiar , Parental educational practices : family effect on the children aggressive behavior authority , Pratiques éducatives parentales : autorité familiale , incidence dans la conduite agressive infantile. Rev Virtual Univ Católica del Norte, [Internet]. 2010;Septiembre(31):253–73. Disponible en: http://www.funlam.edu.co/uploads/facultadpsicologia/659_1_Prácticas_educativas_parentales_aurtoridad.pdf%0Ahttp://www.redalyc.org/html/1942/194214587011/
Estupiñán E, Director M, Herrera Hernández JM. Trabajo Fin De Grado Estilos Educativos En La Familia. 2014;
Cuervo Á. Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. Divers Perspect en Psicol [Internet]. 2009;6(1):111–21. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100009
Bersabé R, Fuentes MJ, Motrico E. Análisis psicométrico de dos escalas para evaluar estilos educativos parentales. Psicothema. 2001;13(4):678–84.
Cuenca L, Marquina Y. relación entre los estilos de crianza y el bienestar psicológico en los adolescentes de tercero y cuarto grado de educación secundaria de la ciudad de cajamarca _ Cuenca Torrel _ RE. 2016;1.
Downloads
Published
- Abstract 188
- pdf (Español (España)) 146
- html (Español (España)) 90
- epub (Español (España)) 60
- Audio Español (Español (España)) 48