“What will you buy, love?”: the rhetoric of negotiation in the El Arenal Market (Cuenca-Ecuador)

Authors

  • Lennin Mendieta-Cabrera Carrera de Historia y Geografía - Universidad de Cuenca
  • María Teresa Arteaga Departamento de estudios interculturales - Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v5i3.832

Abstract

Actors, situations, intensions, codes, and instruments are involved in communicative events, which are deciphered by the communication interlocutors. In addition, orality allows for a performance that makes it somehow theatrical, as can be seen in markets. These spaces are presented as mosaics where a series of statements converge that allow negotiation when buying and selling. Accordingly, this research aims to understand how orality is presented in the El Arenal market in Cuenca and what are the rhetorical strategies used by merchants to sell their products. This is an ethnographic study using observation as the main technique as well as the registration of linguistic uses of both sellers and buyers. The main results indicate that both sellers and buyers use discursive constructions that allow them to guarantee the quality, quantity, and the price of the product.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boito, Ma. E. & De la Cruz, E. M. (2000). La importancia de la oralidad en la cultura contemporánea El caso de El caldero de los cuenteros en Córdoba. Revista Latina de Comunicación Social, (35). Recuperado de https://www.ull.es/publicaciones/latina/21boito.htm.

Calsamiglia, B. H. Helena & Tusón Valls, A. (2001). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Editorial Ariel S.A., Barcelona.

Caraballo, E. & Álvarez A. (2016). Estudio sociolingüístico de los apelativos en el habla de los jóvenes de Cartagena de Indias. (Tesis de pregrado). Universidad de Cartagena, Cartagena.

Carrión, F. (1999). Gobierno de la cuidad y comunicación. En Carrión F. & Wallrad, D. (comp.), La ciudad, escenario de la comunicación (pp. 67-73). FLACSO, Quito.

Colombres, A. (1991). Manual del buen promotor cultura, (III) La acción práctica. Ediciones Colihue, Buenos Aires.

Denny, P. J. (1998). El pensamiento racional en la cultural oral y la desconstextualización escrita. En Olson D. R. & Torrance, N. (comp.), Cultura escrita y oralidad K (pp. 95-126). Editorial Gedisa, Barcelona.

Guber, R. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Siglo veintiuno editores, Méxio D.F.

Lojano, D. & Pacho, W. (2013): Acercamiento pragmático al léxico utilizado en los mercados municipales de la ciudad de Cuenca (mercado “El Arenal” y “10 de Agosto”). (Tesis de pregrado). Universidad de Cuenca, Cuenca.

Ong, W. J. ‎ & Hartley, . Oralidad y escritura: Tecnologías de la palabra. Ciudad de México: Fondo del Cultura Económica.

Paris, C. (2014). “Reflexiones sobre el discurso oral. Hablar en público”. Ribalta (21), 77-92.

Quintanilla Coro, V. H. (2009). Memoria e imaginación social: de la oralidad a la escritura”. Oralia: Análisis del discurso oral (12), 25-34.

Rama, Á. (1998). La ciudad letrada. Arca, Montevideo.

Romo Feito, F. (2005). La retórica. Un paseo por la retórica clásica. Novagräfik S.A., Barcelona.

Saussure, F. (1945). Curso de lingüística general. Losada, Buenos Aires.

Urbina, F. (2008). “Las audiencias de la calle” entre mercados, calles y música en Perú, Perspectivas de la educación, 1, 29-41.

Valcare, F. (2012). Sociología de los mercados: modelos conceptuales y objetos empíricos en el estudio de las relaciones de intercambio. Papeles de Trabajo, (9), 14-36.

Feria Libre, importante generador de economía (24 julio del 2014). El Tiempo. Recuperado de https://www.eltiempo.com.ec/noticias/cuenca/2/feria-libre-importante-generador-de-economia.

Feria Libre concentra las ventas navideñas (21 diciembre del 2017). El Tiempo. Recuperado de https://www.eltiempo.com.ec/noticias/cuenca/2/feria-libre-concentra-las-ventas-navidenas.

Published

2021-12-28
ESTADISTICAS
  • Abstract 137
  • PDF (Español (España)) 470
  • HTML (Español (España)) 16
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 20

How to Cite

Mendieta-Cabrera, L., & Arteaga, M. T. (2021). “What will you buy, love?”: the rhetoric of negotiation in the El Arenal Market (Cuenca-Ecuador). Killkana Social, 5(3), 1–10. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v5i3.832